tisdag 27 augusti 2013

Gröna vinbär

Gröna vinbär  Ribes nigrum 'Wilma'

För snart två år sedan så läste jag om gröna vinbär i boken Trädgårdens bär av Leif Blomqvist.
Jag hade aldrig hört talas om dessa bär förut.

Gröna vinbär är en variant av svarta vinbär, en naturlig mutation,  men de saknar den mörka färgen.
De mörka fröna syns inuti bären.


Förra året så köpte jag en buske av Blomqvist plantskola då de var på Noliamässan, men den lilla busken gav inga bär då.
I år så ger den sina första bär.
De smakar ungefär som svarta vinbär, (kanske lite sötare smak) men de lämnas kvar på busken då våra barn tror att de är omogna.
Kanske även fåglarna tror att de är omogna?

Om man skulle koka saft på endast gröna vinbär, hur kommer den då att se ut?
Blir den grön?

Svarta- och gröna vinbär.

9 kommentarer:

  1. Jag har läst om dem men aldrig sett eller smakat. Toppen om man kan lura fåglarna så man får några bär själv!

    Nu har jag läst artikeln om er trädgård I H&H Trädgård. Jättetrevligt skriven och fina bilder! Spännande med era frösådda äpplen!

    SvaraRadera
  2. Svarta vinbär är bland det godaste jag vet. Vore roligt att även pröva de gröna. Undrar om de finns i uppstammmad variant?/Anja

    SvaraRadera
  3. Mums så gott med gröna vinbär :=)

    Namnet blev lite fel, han heter Leif :=)

    Skickar fröna till dig av Diphylleia grayi.

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klart han heter Leif! Vad tänkte jag på, nu har jag ändrat. Tack!

      Radera
  4. Så roligt jag har inte smakat gröna vinbär.

    Vinbärssaft är ju så god och nyttig.

    Du undrade om Törnrosaskjortel.

    Jag tror att de inte klarar så mycket frost.
    Jag har inte låtit den vara kvar så länge utan tömmer amplarna och korgen som står på björkstubben. Så jag vet inte säkert. Men om du ser att det blir nattfrost så täck den med något.

    Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, nu vet jag mer om den.

      Radera
  5. Gröna vinbär...det var nytt för mig...spännande...!!!
    Tack för dom värmande orden som du lämnade inne hos mig.
    Jag har läst om er trädgård i det fina reportaget som fanns i tidningen...alltid kul när vi i norr uppmärksammas....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Gröna vinbär...det var nytt för mig...spännande...!!!
    Tack för dom värmande orden som du lämnade inne hos mig.
    Jag har läst om er trädgård i det fina reportaget som fanns i tidningen...alltid kul när vi i norr uppmärksammas....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  7. Vi är också förtjusta i gröna vinbär. Har visst 14 småbuskar, som ger många bär jämfört med deras ålder. Fåglarna ser inte bären, men om man själv är långsam, så faller de på marken (senast då vet man attde är mogna).

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.