söndag 19 augusti 2012

Vipphortensia

Hydrangea paniculata 'Mustila'

När jag såg en blommande syrenhortensia för första gången så önskade jag så att en sådan skulle växa även i vår trädgård.

Året efteråt så köpte jag en, den blommade så fint det första året för att sedan knäckas av vårt kalla klimat.
Något år senare så var det åter dags att försöka få en syrenhortensia att trivas i vår trädgård. Den planterades på en plats där tjälen borde släppa lite tidigare på våren, i skydd från de hårda västvindar som ofta drar fram över vår trädgård. Den syrenhortensian fick skydd mot den tidiga nattfrosten och också säckväv som skydd mot den starka vårsolen, men vad hjälpte det? Den dog även den.

Efter försök som detta så drabbas jag oftast av tankar av typen, "det är ingen idé att försöka att plantera in sådant här, det dör nog ändå".

Det gick några år, sedan såg jag blommande hortensia i en park några mil från vår trädgård. Hoppet gnista tändes igen. Jag läste att den sorten hette 'Mustilahortensia' och jag började spana efter en sådan i de handelsträdgårdar jag besökte, men jag fick vänta några år innan jag fann den till salu i våras.
Hortensian med namnet 'Mustila' skall ha finskt ursprung. Många härdiga växter som klarar vårt kalla klimat, kommer därifrån.


Vipphortensian av sorten 'Mustila' skall klara att övervintra i svenska växtzon 6, kanske den även klarar det kalla klimatet som råder här i Brännberg? Här där nattfrosten kan slå till vilken natt som helst nu.
Jag vet inte hur de skira blommorna kommer att klara den kommande frosten, kanske de vackra blommorna fryser sönder då?
De senaste tio åren har den första nattfrosten inträffat här mellan den 13 augusti och den 15 september.
Jag hoppas att det här året bjuder på en lång säsong utan så tidig nattfrost.
För efter den första nattfrosten fryser den sista sommarkänslan bort, och sommaren övergår så sakta till höst.

Denna hortensia har jag planterat på något upphöjd bädd, och den har full sol halva dagen innan skuggan av några stora björkar når dit.
Nu står den och blommar fint, även om det ännu är många knoppar som än inte har slagit ut.



Kungsbroparken i Boden, det var här jag såg en Mustilahortensia för första gången.

7 kommentarer:

  1. Får håpe at din syrinhortensia overlever den kommende vinteren!

    SvaraRadera
  2. Vipphortensian var en nyhet för mig, superfin. Klart den ska klara klimatet i Brännberg! får vi hoppas :)
    Jag har två klätterhortensior som har det tufft här om vintern, växer otroligt långsamt, men som sagt finns det liv finns det hopp :)
    Ha det gott/Stina

    SvaraRadera
  3. Klart den kommer att leva och glädja dig varje år:)
    Jag skickar fröna av taggrevan då de mognat...
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Om ni gräver om trädgården till en liten skidbacke då borde det vara väldränerat överallt :) och så en mur, gärna hög, runt om...zon 6,5 alla gånger
    Annso

    SvaraRadera
  5. Hortensian den har jag inte provat ännu den är riktigt fin.
    Jag tror den kommer att trivas jättebra hos dig.
    En av knölarna jag fick av dig har vuxit upp och det är ett stort blad . Stammen är ca 15 cm nu skall jag kolla noga hur jag skall göra med den i vinter.Spännande.

    Jag hoppas att frosten väntar ett bra tag till innan den kommer hit.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  6. Här har det redan varit frost ett par gånger. Brrr...

    SvaraRadera
  7. Ja Hans! Nu har du prickat rätt. Mustila är Finland äldsta arboretum (1902)med med provodling av olika träd och buskar för bister klimat. Mustila är berömd för sina rododendron och azaleor och exotiska barrträd..
    /Anja

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.