onsdag 31 juli 2013

Jättestånds

Senecio doria

För några dagar sedan fick jag svar på en fråga som jag ställde här på bloggen redan i november förra året.
Jag visade bilder från Svanåmyrens glömda trädgårdar och undrade över namnet på denna växt.
Jag fick svar från Kristina i Luleå som skrev att denna perenn heter Senecio dorio/doria och är en vanlig perenn i Tornedalen och Finland.
Tack för ditt svar Kristina.

Jag sökte vidare på det namnet och hittade det svenska namnet Jättestånds.
Hm, kanske jag börjar förstå varför denna växt saknas i den trädgårdslitteratur som jag har.
Namnet kanske upplevs som stötande för någon, eller så anses inte växten fin nog att vara med i böcker om perenner?


Växten tillhör korsörtsväxterna, läs mer om de här.
Kanske Jättestånds påminner lite för mycket om ett ogräs för att få vara med i uppslagsverk om perenner?
Det är i sådana fall synd, för växten som blir drygt en meter hög är riktigt fin när den blir stor och vid.



Vår planta av Jättestånds var förr mycket större, men för snart två år sedan dränktes den av allt regn som föll den hösten, så allt utom en liten del ruttnade bort.
Jag flyttade det lilla som återstod av den före detta jätten, och nu trivs vårt jättestånds utmärkt på en väl dränerad plats, inte långt från vårt jätteslide.

Det var denna bild jag visade i höstas från en av de gamla övergivna trädgårdarna.

Tack även ni andra som svarade i november, men när jag sökte på de namnen så stämde det inte med denna planta.

Vårt jättestånds hösten 2011, innan regnet föll...

Även på hösten blir växten fin då den översållas av de utblommade frökapslarna.

3 kommentarer:

  1. :-) vilket namn! Hur som så ser den jättefin ut på bilderna. Kanske skulle den trivas för bra i vår trädgård precis som parksliden...
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Roligt att det fortfarande finns många växter som har överlevt runt om ödegårdarna.
    Jättefina bilder!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Jättestånds är en bra växt. Den lockar till sig mängder av fjärilar, bin o insekter. Precis en sån växt man vill ha i sin trädgård. Men den sprider sig snabbt och tar över, så man behöver begränsa rötterna i sidled med lämpliga avskärmare en bit ner i jorden.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.