lördag 16 februari 2013

Månelys = Praktlysing?

Lysimachia punctata

Den första gången jag såg denna växt så fick jag lära mig att den kallades för Månelys, ja det var förstås kanske inte det rätta namnet på växten som våra vänner använde, men de hade fått sin planta från någon i Norge, och så hade de kallat växten där.
Sedan dess så har jag också alltid kallat växten för Månelys och glömt och försökt att strunta i att den kallas för Praktlysing här.

Månelys var ett sådant fint namn att jag aldrig kunde glömma det, och ville därför inte använda det säkerligen mer korrekta namnet Praktlysing.
Men hur är det egentligen, kallas praktlysing för månelys i Norge, eller är alltsammans bara ett missförstånd från min och våra vänners sida?


Praktlysning är känd för att sprida sig som ett ogräs på platser där den trivs bra, och eftersom de flesta trädgårdar har god och näringsrik jord så trivs den toppen på sådana ställen.
Utom just i vår trädgård där björkarna tar den mesta av näringen från rabatterna, och jag måste gödsla den plats där vår praktlysing växer för att den skall trivas och stanna kvar.
Vår förra planta av praktlysing (Månelysen) tynade så sakta bort där den växte i en rabatt fem meter under en stor björk, därför pysslar jag om denna planta lite extra varje sommar.


Besök Moseplassen här och se alla tävlande bidrag för de gula blomstren.

Jag hade tänkt att tävla med en bild av praktlysingen på norska bloggen Moseplassen där X-faktor pågår, men så hittade jag en bättre bild av en annan gul blomma just när mitt inlägg om praktlysingen var färdigt.
Det blir istället en bild på ligularia som deltar i X-faktor.
Jag minns att jag fotograferade en kylig sensommarkväll när solen höll på att gå ned.
Den kalla kvällen hade fått humlan att bli slö och nästan orörlig, kanske den hade tänkt att övernatta på den gula blomman?

Klippstånds Ligularia dentata
Vill du läsa mer om våra klippstånds, så kan du göra det här!

X-faktor är en foto-och berättelsetävling som nu pågår hos Moseplassen, alla som vill tävla med en bild kan göra det, nu är det de gula blomstrens tävlan.



11 kommentarer:

  1. Ligularia er en flott kandidat, en insektmagnet uten like. Har man lyst til å ta insektbilder er det bare å gå til Ligularia'n på en solskinnsdag.
    Lykke til i X faktor:-)

    SvaraRadera
  2. Fin kandidat du hat valgt. Ei plante eg likar veldig godt både blomsten og blada er fine synest eg.
    Lykke til!

    SvaraRadera
  3. Praktlysing = SJ-blomma. Det är vad vi kallar den. Man ser den överallt längt spåren i HELA Sverige. Det är som att SJ-tåget har spritt dem överallt, därav SJ-blomman!
    ;-)

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar kandidat du visar!
    Vi brukar kalla Praktlysingen för Fredlös i den delen av Norge som jag kommer från (vilket är längst ner i sydost mot svenska gränsen). Om det gäller i hela landet vet jag inte.....men jag gillar ditt Månelys bättre än Fredlös:-)
    Ha en fortsatt fin helg och lycka till!

    SvaraRadera
  5. Hejsan Hans!
    Har inte tidigare hört namnet Månelys men nog låter det gulligare än Praktlysing :=)

    Ja, här hos mig tog Praktlysningen för stor plats så den är numera bortgrävd och växer någon annanstans.

    Lycka till med ditt gula bidrag, det är fina bilder.

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  6. Hei.
    Du har et riktig vakkert bilde av Ligularia. Ekstra fint med humlen på plass. Jeg har nok heller ikke hørt om at Fagerfredløs blir kalt Månelys, men et nydelig navn er det:)

    SvaraRadera
  7. Så nydelig bilde av din Ligularia i solnedgang!
    Lykke til!

    SvaraRadera
  8. Månelys så vackert namn på den!! Jag vet att många inte gillar den men de får bo i min trädgård för jag gillar den, den är fin att ha i buketter också!
    Lycka till i tävlingen , som jag inte fattade att det var:)
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  9. Jag gillar Praktlysingen mycket. Den växer ensam i en perennrabatt, så den kan sprida sig så mycket den vill hos mig.
    Trevligt veckoslut!

    SvaraRadera
  10. Vi har den också. En gammal goding som är riktigt vacker om man tittar noga på den. Ligularian i aftonsol är ändå snäppet bättre.
    Lycka till i X-faktor!

    SvaraRadera
  11. Riktigt fina gula bilder.
    Praktlysingen har jag friväxande där den fårsprida sig som den vill. Jag gillar den.

    Lycka till i tävlingen.

    Ha en bra dag

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.