lördag 3 december 2011

Strätta

Angelica sylvestris
Strätta  Angelica sylvestris är en växt som hör hemma i den flockblomstriga familjen,
där även Kvanne Angelica archangelica ingår. Båda dessa är vildväxande här i byn där vi bor, och de är vanligt förekommande här i Norrbottens södra del.
De båda växterna får höga blommor och just Strätta får rödlila blommor på ett ställe här i byn.
Jag tycker att de är speciellt vackra, så en sådan har fått flytta in i vår trädgård, att en sådan växt är vildväxande här, ja det är bara att vara glad för. Den vanligaste färgen på strättans blommor är annars vit eller grön-vita.

Jag läste i boken Norrbottens flora att Strätta med rödlila blommor endast är funnen på två platser förut i vårt stora landskap, det är utanför Kalix och vid Piteå.
Kan det vara så att vi har en tredje växtplats här i Brännberg?
Jag tror ändå att de förekommer lite här och lite där.
Genom vår by rinner Aleån (som Länstyrelsen envist kallar för Alån) och några mil nedströms sedan ån bytt namn från Sörån till Norrån för att sedan kallas Vändträskån just där den rinner ut i sjön Mockträsket så fick jag syn på ännu en rödblommande Strätta - liknande växt hos bloggen Granne med Pellgårn.
Kolla själva, är det samma växt som jag har i trädgården?

http://grannemedpell.blogspot.com/2011/08/en-vacker-rosalila-kvanne-vid-abrinken.html

Lite orolig är jag ändå att dra in en vildväxande frösprutare i vår trädgård, vem vet hur snabbt den kommer att sprida sig här, men de som bara sprider sig med frön är ändå lättare att hålla efter än de som sprider sig via rotsystemet.

Jag ser att skärpan inte är den bästa på bilden här under, men det är den enda helbild jag har på vår Strätta som blommade så fint mitt i sommaren.

8 kommentarer:

  1. Fin, röd färg! Hos mig får vilda växter gärna överraska i trädgården! Kanske inte i rabatterna, utan på en mer vildväxande/ ängsliknande plats.
    /Cika

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det samma:) Fast jag kallade den för kvanne. Den växer här i Mockis som synes vid ån och just denna rödlila har jag hittills bara sett på ett enda ställe.(några exemplar)
    Visst är den vacker! Dessa växter har ett rent trolskt formspråk.
    Ha det gott/Therese

    SvaraRadera
  3. En magisk växt! Har för mig att samerna använde den till allt möjligt förr i världen. Tror inte att du behöver vara orolig för massiv invation, men om den frösår sig är det ju lätt att urskilja den och ta bort den där den inte passar in.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Jag gillar den skarp, så vacker! Har två sorters kvanne här hos mig, jag kallar dom rätt och slätt för fjällkvanne och rödkvanne.......
    Tack för tipset om tidskriften Trädgård Norr, har nu fått senaste numret samt tre gamla. Mycket trevlig läsning!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  5. Hej Hans!
    Strättan var ett nytt namn för mig, kallar släkten för Kvanne.

    Har frösått Röd Kvanne - Angelica gigas i år som jag hoppas kommer att blomma nästa sommar.

    Ha ne gott!

    SvaraRadera
  6. Kvanne känns ju igen, men strätta var nytt för mig. Roligt med en så ovanlig växt i trädgården och eftersom den verkar vara så sällsynt så lär den nog inte bli nåt större "ogräs"-problem.

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Klart du ska 'tacka ja' till att prata trädgård...
    vågar jag så vågar du!
    Faktum är att jag blev uppringd från trädgårdsamatörerna från Västerås igår- de ville oxå att jag ska komma till dem och prata om träd och buskar till våren...kul, men nervöst!

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  8. Jeg kom tilfældigt forbi din blog.
    Gode billeder.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.