fredag 11 mars 2011

Rödfibbla

Pilosella aurantiaca
För snart två år sedan fick jag denna rara växt av en god vän.
De var osäkra på namnet men hennes man som hade fått en planta en gång från trakterna runt Uppsala kallade den för Studentnejlika. Nu växer och trivs det jag tror är Rödfibbla vid stugan i Kalix skärgård där den blev planterad när den så kom att hamna i Norrbotten för många år sedan.
Den växer likt ett ogräs vid stugan, men till skillnad från den vanligare gula ängsfibblan är denna inte alls lika vanlig.
Det är inte lätt att skilja alla andra gula fibblor från varandra och det finns många olika sorters fibblor men det finns bara en som är orange-röd, det är Rödfibbla.

Här i byn där jag bor har jag aldrig sett denna växt förut även om det går att läsa att Rödfibbla förekommer från Skåne i söder till Norrbotten i norr, men den är sällsynt.
Hur sällsynt är Rödfibbla, växer de hos er där ni bor och sprider de sig då som som ogräs?



Nu har jag planterat den i en rabatt där jag försöker samla blommor i orange-röda toner, och jag planterade den ganska väldränerat för den vill inte stå för fuktigt.
(Det var i denna rabatt som våra första inplanterade lupiner stortrivdes innan de slängdes ut därifrån, hoppas att det även gäller denna växt.)
När jag suttit och sökt information om Rödfibblan som var okänd för mig, så hittade jag en firma som säljer frö från dessa, se länken nedan;

http://www.pratensis.fi/tuote.php?lang=SE&prod=868

Om vår vän Lotta som fyller 50 år idag skulle läsa detta så vill jag bara säga, Grattis på Födelsedagen.
Rödfibblan vi fick av dig klarade flytten och första vintern här hos oss.
Hoppas du får en fin födelsedag på de lite varmare breddgraderna i Thailand. Vi syns.

Och alla ni andra, ha en fin dag idag!

11 kommentarer:

  1. Vilken söt liten blomma. Jag kan inte säga att jag känner igen den eller har sett den i trakterna här omkring.

    SvaraRadera
  2. Hej Hans!
    Väldigt söt liten blomma.
    Själv är jag rädd för Fibblor, dom är lite för spridningsvilliga.
    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Ingen fibbla här....men jag skulle gärna vilja veta lite mer om vad du har i din orange röda rabatt?
    Må så gott och ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. En röd fibbla skulle jag gärna ha. På våra ägor vimlar det av gula som jag inte kan skilja från varandra. Fibbla som fibbla har jag tänkt. Försöker hålla dem från rabatterna...
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Bor i Luleå och har fått JÄTTE stort problem med denna växt som sprider sig okontrollerat överallt. Nu undrar jag, hur får jag slut på denna spridning. tacksam för tips så maila gärna till viola-54@hotmail.com

    SvaraRadera
  6. Bor på landsbygden i Härnösand och såg den där lilla solstrålen i vägrenen rätt som det var, hade inte funnits där tidigare. Sedan dess återkommer den sparsamt nästan varje år. Har försökt flera ggr att ta med en planta hem men misslyckats, tills nu. Flera plantor på G och det är jag glad för eftersom den är så vacker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, rödfibblan är vacker. Hoppas den trivs och överlever hos dig.

      Radera
    2. Rödfibbla - som det kanske är, bilderna stämmer i a f - hittade jag på tomten till gamla skolan i Omne (Höga Kusten) som brunnit ner. Flera år senare tog jag den med hem till rabatten till radhuset i Umeå. Där har den klarat sig bra i drygt tio år. Sprider sig lite, men med betoning på lite. Gillar färgen och minnena jag har ihop med den, men den ser lite udda ut. Lång och gänglig. Flyttade ett ex i förra veckan, men klarade inte av att hålla den ca 4dm långa stjälken hel. Ett rejält veck blev det på den. Men efter lite uppspjälkning tog den fart igen och presenterar just nu flera röda vackra blommor.

      Radera
  7. Tack ännu en som jag hittade namnet på tack vare din blogg!

    SvaraRadera
  8. Hej Jag har rödfibbla här hos mig i södra hälsingland. Den växer och sprider sig i en torrare del av gräsmattan. Under tallarna. Den får gärba vara kvar. Jag klipper runt den med gräsklipparen.

    SvaraRadera
  9. Hej! Flera år senare! .. Har sett rödfibbla i högfjällsområden här i Jämtland. Har antagit att den trivs kargt och har (innan jag visste namnet) kallat den 'fjällfibbla'. Hade med den i min bröllopsbukett för några årsedan, tillsammans med andra myrblomster, bär och fjällnära blommor...
    Katarina

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.