söndag 26 juni 2011

Engelsk vallmo

Meconopsis cambrica
En helt ny växt i vår trädgård är Engelsk vallmo.
Det här är en Bergvallmo som blommar gult eller orange, till skillnad från andra växter i bergvallmo släktet som oftast blommar i blått.

Engelsk vallmo vill helst växa i halvskugga i näringsrik mulljord med lågt ph-värde, men jag har läst om att de trivs bra även på lite torrare platser i full sol.

Jag har inte funnit någon förklaring varför den heter just Engelsk vallmo. Jag har hittat uppgifter om att denna vallmo växer i västra Europa och att den härstammar från Kina och Tibet.
Trots att jag inte sett denna vallmo i trädgårdar här runtomkring förut så skall detta vara en riktigt härdig perenn som klarar att övervintra så långt norrut som till mina trakter.
Jag kanske sett denna vallmo förr men blandat ihop den med Sibirisk vallmo. De är ganska lika på avstånd.
Plantan kanske inte blir så långlivad men den skall sprida sig rikligt med frö så förhoppningsvis så kommer Engelsk vallmo finnas kvar i vår trädgård många år till.
Jag hoppas det för plantan var rätt dyr.

1 kommentar:

  1. Lycka till med din nya vallmo. Det var en riktig sötnos. :) Vill också ha, men jag har nog tyvärr inte den miljö du beskriver att den trivs i.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.