onsdag 9 mars 2011

Hängpimpinell

 Sanguisorba tenuifolia

Här måste jag direkt börja med att be er om hjälp.
Sommaren förra året så köpte jag en planta med texten Sanguisorba.
Jag har försökt att få reda på vilken Sanguisorba som det kan vara. Kanske det kan vara Kanadapimpinell, S. canadensis eller  Rosenpimpinell, S. obtusa. Den senare skall bli 80 cm. hög och det stämmer  bättre med min planta än de nästan två meters höjd som Kanadapimpinell kan nå.
Men med tanke på att det är en ny planta jag har så kanske den bara inte ännu hunnit nå full höjd ännu.
Därför är jag osäker.

Kanadapimpinellens blommande "flaskborstar" skall vara längre än rosenpimpinellens, men den knapphändiga informationen är mig inte mycket till hjälp.
Detta är kanske någon annan Sanguisorba, vad vet jag.

Jag blir så glad varje gång jag fyndar en växt som jag aldrig hört talas om förut, så var det i detta fall. Jag föll för de fina bladen med sina röda stjälkar. Plantan hade övervintrat ute i kruka i Piteå så därför borde den vara härdig nog för att övervintra även här hos oss i Brännberg.

Jag blir glad för all hjälp jag kan få av era kommentarer när det gäller att sortbestämma den här plantan.
Ha en bra dag.

6 kommentarer:

  1. Hej Hans!
    En av mina favoritväxter är just Pimpineller, gillar dom skarpt och har några sorter i min trädgård.
    Rosenpimpinellen får rosa hängen så jag misstänker att din kan vara Kanadapimpinellen. S.canadensis blir inte 2m. hög utan ca. 100-150cm. hög och sprider sig så enormt med rotskott att nu har jag grävt upp den. S.tenuifolia - Hängpimpinellen blir däremot ca.200-220cm hög och sprider sig inte.
    Hoppas du får en fin dag!

    SvaraRadera
  2. nej, nu har jag studerat dina bilder lite bättre och du har nog Hängpimpinell - Sanguisorba tenuifolia.
    S.canadensis blommvippor står rätt upp på ett 'kraftigare' skaft än Hängpimpinellen.

    SvaraRadera
  3. Jättefin men kan inget om dem alls!

    SvaraRadera
  4. jag tror också att det är tenuifolian.
    ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  5. Hej Hans!
    Grattis till en liten hemlig vinst som du vann på utlottningen på min blogg!
    Maila mig din adress så skickar jag den.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Tack för hjälpen med att namnsätta denna Sanguisorba. Det hade jag aldrig klarat själv.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.