torsdag 20 januari 2011

Stormhatt

Aconitum x "Bicolor"

De blå stormhattarna blommar när sommaren går in mot sensommar. De klarar nattfrosten utan problem och står kvar lika vackra efter att frosten fått sommarblommorna att ge upp.
Den kritiska perioden för våra stormhattar är istället våren.
De är krävande när det gäller att få en bra start på säsongen. Helst vill de växa i fuktig mullrik jord, då utvecklas de bäst. Jag planterade en gång många stormhattar på rad vid våra trädgårdsmöbler, min tanke var att de skulle skärma av lite lagom mot vägen.
På denna plats finns även en gammal björk som efter något år hade slagit in sina rötter i den goda rabattjord där jag planterat alla stormhattar. Plötsligt växte inte stormhattarna som förut, de växte lite grann och blommade ynkligt. Stora räddningsarbetet påbörjades och de jag är mest rädd om, flyttades eller delades, som den blå-vita stormhatten på bilden ovan.
Av alla stormhattar vi har är det den som jag tycker är vackrast. Att moderplantan till vår växer i Brännbergs äldsta och vackraste trädgård gör det hela inte sämre.


Vid vår lövkompost i skogen här intill upptäckte jag att det fanns en ljusrosa stormhatt bland de blå som vuxit där länge. Jag tror att den har sitt ursprung från Svanåmyrens glömda trädgårdar, för vi hade en sådan för många år sedan. Jag trodde den torkade ihjäl för många år sedan, men någon liten del av roten var ändå vid liv och började växa vid vår lövkompost.
(Jag har inget minne av att vi skulle köpt en sådan, som sedan skulle hamnat där.)
Men även den rosa som jag delat och planterat under björken höll på att tyna bort.
Av detta lärde jag mig att stormhattar inte får utsättas för sol och torka under vår och försommar, jag flyttade även bort den rosa från björkens rötter och har försökt att återskapa den fuktiga plats i halvskugga som den trivdes så bra på, men denna gång i trädgården.
Det ser ut att ha lyckats, för de stormhattar som nu växer fuktigare har börjat att återhämta sig efter torkan.
Stormhatten är en av de giftigaste växterna som vi har i vår trädgård. Växten innehåller nervgiftet aconitin. Om man får i sig det så är det bäst att hitta på något riktigt roligt så länge man orkar för något egentligt motgift lär inte finnas.
Men jag har aldrig hört att någon blivit skadad av dessa växter på något sätt, och törs därför ha dem kvar och skaffa nya.

Jag köpte även en vit Trädgårdsstormhatt och en gul Sydstormhatt för att testa. Dessa har jag planterat i fuktig mullrik jord.
Aconitum lycoctonum
Min fru har en morbror som från fjällen en gång grävt upp en planta i tron att det var en Smörboll, men väl planterad i sin trädgård så blommade en rosa-lila stormhatt istället. Jag fick ta frön från den en gång och har nu några plantor av vad jag tror är Nordisk stormhatt.
Den har större blad och de är lite ljusgrönare till färgen än de vanliga stormhattarna.
Den blir även högre än vanlig Stormhatt men verkar ha samma krav på fukt och näring som de övriga.

Aconitum lycoctonum
Blå stormhattar växer sedan länge även vid Svanåmyrens glömda trädgårdar.
Vid ett av de gamla ödehusen fanns det förut ett hav av blåblommande stormhattar. När huset sedan revs och platsen hade lämnats mer öde än den någonsin förut varit åkte vi dit igen för att uppleva blomsterprakten, men kvar fanns bara någon enstaka stormhatt i en öken av bar jord.
De som rivit huset och "städat" på platsen hade fyllt den gamla brunnen med jord som till största delen måste bestå av stormhattar. De hade skrapat bort hela havet av Stormhatt  med traktorskopa i sitt jobb att fylla igen brunnen. Det var lite snopet att upptäcka, men samtidigt bra att de inte lämnar en öppen brunn på platsen. Men var de tvungen att fylla den med alla stormhattar?
Nu har jag även för en tid sedan sått frön av Slingerstormhatt Aconitum hemsleyanum. Om de gror och vill växa här så har jag att se fram mot ännu en underbar variant av stormhatt.

Slingerstormhatt, Aconitum volubite
En Slingerstormhatt som jag köpt blommar i oktober.

Vad är det förresten för skillnad mellan Stormhatt och Trädgårdsstormhatt? Är det någon som vet?

2 kommentarer:

  1. Jag har ochså ett antal olika stormhattar.
    En riktigt mörk blå som blommar sent, för det mesta hinner den inte blomma klart förrän frosten tar den.

    jag har sått slingerstormhatt i höstas ochså så det skall bli spännande att se om det lyckas.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Stormhattar är underbara.
    Jag hade en rosa förra året som helts plötsligt bara ruttnade ner nerifrån?
    Antingen dog den :o(.... men jag hoppas att den vill komma igen! Men har inga förhoppningar.
    Se till att fota dessa hav så vi får se dem :O))!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.