torsdag 5 juli 2012

Tovsippa

Anemone sylvestris
Det finns några växter som inte riktigt trivs här i vår trädgård och en av dessa är Tovsippa (Anemone sylvestris). Det kanske är svårt att tro när jag visar dessa bilder på vår Tovsippa när den blommade i mitten av juni månad. I ljuset från solnedgången blev de fina mot den dunkla skuggan bredvid.

Vår första Tovsippa fick vi av min frus morbror redan 1994, men den tynade sakta bort. Varje år då växten försvunnit så fick vi en ny av honom, utan större framgång.
Allihopa dog, de som klarade sig längst överlevde en vinter för att sedan försvinna.
Vi testade Tovsippa på flera olika ställen i vår trädgård, men de försvann alla så småningom.


Den tovsippa jag visar här fick vi i höstas och jag testade att mylla ned lite kalk runtomkring när jag planterade den. Kanske är det det som gör skillnad, eller bara det faktum att den står i fin fet kompostjord.
Vad vet jag om det egentligen.

Jag visste inte ens växtens namn förrän helt nyligen, min frus morbror kallar blomman för "Anemon".

Trots att tovsippan varit svår för oss så anses växten lättodlad då den kan sprida sig lätt.
Men det måste vara på andra platser, långt från vår trädgård...

4 kommentarer:

  1. Precis samma sak här! Nu har jag inte gjort lika många försök som ni men de platser jag har prövat har inte fungerat. Ska testa med fetare jord och kalk, kanske det är det som är tricket!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Har gjort som du provat lite här och där. Nu växer några i sol, andra har bara sol på morgonen och dom är finast. Något "ogräs " blir det inte ens i zon 5,5 !!

    SvaraRadera
  3. Samma här! :) Jag har köpt nya tovsippor i år och kalkat lite runt om. Kan inte låta bli att bli avis på dom som har tovsippor som växer likt ogräs.....
    /nettan

    SvaraRadera
  4. Känner igen det sär med växter som bara försvinner efter en säsong. Julrosor gör så här hos oss... Hoppas att den gillar kalken och den feta myllan!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.