fredag 24 maj 2013

Kabbeleka med fyllda blommor.

Caltha palustris 'Multiplex'

Den av våra perenner som först visade sina knoppar då snön smälte bort var vår fyllda kabbeleka.
Men det har tagit några veckor innan växten öppnat sina knoppar, så många andra vårblommor hann med att blomma före denna.

Jämfört med den vildväxande kabblekan så ser dessa blommor ut som små ranunkler, ganska häftigt!


Den etikett som följer med vår planta anger 'Kabbeleka' som namn (så säger även jag) men i viss litteratur stavas det 'Kabbleka'.
Kanske det senare är den korrekta stavningen?


Kabbeleka gillar inte torka, de trivs bäst att växa vid kanten av vatten, men ska tydligen också klara av att växa lite torrare än så.
Eftersom vi inte har någon damm i vår trädgård så har jag valt en plats där jorden som oftast är fuktig.

Än är vår planta ganska liten.

Om nu växten mot förmodan inte skulle trivas i vår vattenlösa trädgård så kanske jag får flytta ut den i naturen, kanske den då får växa vid sidan av sina vilda släktingar vid ån?

Andra trädgårdsväxter kanske skulle ätas upp av något djur om de planteras ut i naturen, men inte denna, för hela växten är giftig.

Men än får den tid att känna efter hur den trivs att växa i vår trädgård, att flyttas till kanten av ån blir bara aktuellt om den håller på att ge upp.
Jag vill helst av allt ha kvar dessa blommor i vår trädgård.
Den är ju så mycket enklare att beundra hemma i trädgården än nere vid ån.

6 kommentarer:

  1. Så fin, hoppas den trivs hos dig!! Den heter Kabbleka enligt skud, men jag säger då kabbeleka själv:)
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  2. Så enormt vackra bilder på den fina fyllda blomman. Hoppas den växer och frodas i er trädgård.

    Det är bråda tider nu och jag har knappt tid att sitta vid datorn. Önskar det var maj, maj :=)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Jag har alltid gillat kabblekan - riktiga solstrålar i mitt tycke! Den fyllda är en riktig goding - perfekt som dammväxt, men går tydligtvis lika bra att odla på ett fuktigt ställe i trädgården. Ha en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  4. Så fine og gule! Det er vakkert med
    fylte blomster!

    SvaraRadera
  5. Läcker! Jag säger också Kabbeleka. Här blev en annan sort av Kabbeleka helt uppäten förra sorkåret, troligen av en glupsk Vattensork.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  6. The rows of curving petals are so pretty, and the colour is so cheery. These grow in a nature sanctuary where I run, at the edge of a marsh area.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.