söndag 2 juni 2013

Skogsstjärna

Skogsstjärna Trientalis europacea

Nu blommar skogsstjärnor i och vid vår trädgård.
Skogsstjärna Trientalis europacea är en av försommarens små glädjeämnen, den trivs förträffligt bra i den skogsbacke som finns vid vår trädgård. Där får den växa i marker som den trivs bäst i, mager och sandig kalkfri jord, men skogsstjärnor blommar även på några ställen i vår trädgård, där vi inte gödslat upp jorden för mycket. 
Några av dessa har följt med när jag hämtat andra växter till vår trädgård, men de som växer mitt på gräsmattan måste ha spridits dit via frö.


Skogsstjärnan är vanlig i hela landet och stora delar av vår världsdel, så någon raritet kommer den aldrig att betraktas som här.
Ändå kan jag inte låta bli att beundra de små vita blommorna, när jag var barn så trodde jag ett tag att dessa blommor var vitsippor, men lärde mig snart att de kallades för Skogsstjärna.


Den är vanlig men knappast tråkig, små skogsstjärnor kan få varenda småtråkig skogsdunge att glimma till i vår eller sommartid beroende på vart i landet den växer.
I söder har de redan blommat och i Lappland blommar de om en månad.

Här blommar de en här och en där, de färgar inte hela skogsbacken vit utan gnistrar och glimmar var för sig.
Jag kryper riktigt nära och hinner njuta av dess stjärnglans en liten stund.


3 kommentarer:

  1. Det är så vackert då Skogsstjärnorna blommar tillsammans i stora sjok.

    Även här kom det välbehövligt regn. Det var väldigt torrt i rabatterna och jag har fått stödvattna vissa växter.

    Det är en sådan ljuvlig tid nu att man skulle kunna vistas ute hela dygnet.
    Köpte två små myggmaskiner förra året och utan dom skulle det inte gå att vara ute alls.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  2. Hej Hans!
    Det är så hjärtskärande trevligt av dig att skriva om denna lilla skogens älva. Hos mig sprider de sig med vindens fart på bergets lundpartier vid rododendron till exempel.
    På finska heter den metsätähti, d.v.s. det samma som på svenska.När jag tittade i SKUD vilka andra namn de eventuellt kunde ha där såg jag att det finska namnet var skrivet i plural.
    /Anja

    SvaraRadera
  3. Raritet eller inte, jag tycker de är jättevackra. Lustigt nog tänkte jag just igår när jag såg några ute i skogen att det hade varit roligt att ha sådana i trädgården - och det har ni! :-)

    /Annika

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.