fredag 27 januari 2012

Ölandstok

Dasiphora fruticosa 'Pink'
Jag har funderat länge på vad jag skall skriva om busken Ölandstok Dasiphora fruticosa.
Många av er kära bloggläsare kanske tycker att det här är en av de tråkigaste buskar som man kan ha i sin trädgård. Jag håller till viss del med,
men det tycker jag bara gäller den gulblommande varianten, de vita eller rosa blommande buskarna är av en annan dimension. De är rent av vackra.
Den nyaste av våra ölandstokar är en rosablommande variant som jag köpte i augusti förra året vid ett besök i Finland.
Enligt den bild som fanns på växtetiketten så skall blommorna ha en mörkt rosa färg, men som ni ser på bilden här ovan så var blommorna ljust rosa istället, nästan så ljusa att de kan uppfattas som vita på avstånd.
Jag trodde först att blommorna skulle mörkna lite senare, att de bara blivit ljusa när busken stått och torkat i en kruka halva sommaren. Men nu har jag gett upp de tankarna, blommorna kommer nog även i fortsättningen få ljust rosa blommor.
Det passar mig bra om det blir så för jag har planterat den i anslutning till vår rabatt med vita, blå- och rosablommande växter.



Våra vitblommande ölandstokar har vi på varsin sida om grusgången mellan vårt hus och garage. Där syns de som mest, alla som besöker oss ser dem på vägen in mot vårt hus, trots att de ändå är rätt små och anonyma.  De har länge haft favoritstatus för mig, jag tycker att de är så fina, jämfört med de gulblommande.
De blommar långt in på hösten, till sist försvinner de under vinterns första snö.

Ölandstok skall här i Sverige bara vara vildväxande på Öland och Gotland, och har sedan länge kallats för just 'tok' av folk från Öland.
De är de gula som är vildväxande, de rosa och vita är trädgårdsformer av busken. Även en röd variant skall finnas men den har inte vi.
Ännu...


Kanske min negativa inställning till Ölandstok beror på de mängder av gulblommande ölandstok som här finns planterade i små grönområden, framför kommunala inrättningar, vårdcentraler och vid parkeringsplatser. De planterades flitigt här under 1980-talet.
De förekommer i sådana mängder att de inte kan upplevas som spännande eller annorlunda. Nästan som vildväxande buskar.
Man undrar varför? Kan dessa buskar vara enklare än andra att föröka via sticklingar och därför även vara billiga i inköp för kommuner och landsting. För inte kan det ju vara så att de grävde upp all Ölandstok från Öland och Gotland för att sedan plantera in i övriga landet för 30 år sedan?

Så till sist även en bild på vår gulblommande Ölandstok.
Jag känner mig som Askungens styvmor nu när jag bara favoriserar de vita- och rosablommande varianterna.
Jag hade trots det gärna haft gulblommande Ölandstok vildväxande i skog och mark även här om jag hade fått önska.
Så ful är den ju inte trots allt, de gula blommorna lyser som små solar. Men ändå, ack så tråkig...

Dasiphora fruticosa

7 kommentarer:

  1. Jag tycker den är jättefin i alla färger, men har förstått att många sorterar bort den pga att den är tråkig och vanlig. Fast vanlig innebär ju också mest troligt lättodlad och tålig så för mig blir det plus-poäng :-)

    Trevlig helg!
    Annika

    SvaraRadera
  2. Jag ÄLSKAR tokar! Så anspråkslösa och friska och blomvilliga buskar. Har t o m gjort ett par inlägg på exakt detta tema. Du kan kolla

    http://annavattenkannastradgard.blogspot.com/2011/10/sveriges-minst-omtyckta-buske-ar.html

    http://annavattenkannastradgard.blogspot.com/2011/02/jag-blir-tokig.html

    Nä, länge leve Ö-tokarna och nu ska de minsann få upprättelse!

    SvaraRadera
  3. Efter att ha läst Anna Vattenkannas inlägg om Ölandstok ändrade jag inställning..och tycker att de är riktigt fina om man samplanterar dem med annat fint : )

    Är alla färger av tok härdiga hos er? Enligt plantskolan här skulle de vita och rosa/röda bara vara härdiga till zon 4-5 (3 i Finland)
    Men, de verkar klara sig hos er?!
    /Cika

    SvaraRadera
  4. Jag har aldrig sett rosablommande tokar förr! Kul! Jag har fått för mej att ett utav själen till att de platerats överallt var att de är lättskötta och överlever allt, typ :) Men de vita och rosa var mycket roligare än de gula! Men det beror nog delvis på att man helt enkelt är leds på de gula då de växer överallt...
    Ha d fint! :)

    SvaraRadera
  5. Tack för kommentarer.
    Jag vet inte om den rosa varianten är fullt härdig här, den är ny för i år, men den vita har klarat sig här utan skador i snart tio år.
    Du har rätt Anna, de lite småtråkiga gula ölandstokarna är rätt fina ändå, speciellt om man samplanterar dem med annat.

    SvaraRadera
  6. Nej, inte är tokar tråkiga! De rosablommande är helt bedårande och även de gula har sina kvaliteter.

    Har sett en kommunal plantering där tokar i olika gula nyanser var samplanterade. Var verkligen dekorativt!

    Och på vår grannes tomt finns en liten grupp med en knallgul tok som jag ser från köksfönstret. Blomningen glädjer mig hela sommaren! De gula blommorna lyser som små solar.

    Kristina



    Kul att Anna har kommenterat. Jag minns faktiskt hennes tok-inlägg.

    SvaraRadera
  7. kan man plantera ö-tok i hel skugga

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.