söndag 24 februari 2013

Rödbladig skogskräppa

Rumex sanguineus

Här vill jag visa några snygga blad som vi har i trädgården.
Det är en Skogskräppa Rumex sanguineus.

Jag har planterat den i halvskuggan under några träd, kanske det är så den vill växa om nu detta är en växt från skogen?
Jag hörde talas om att denna växt kan sprida sig som värsta ogräset där den trivs, jag hoppas den gör det här hos oss, för dessa vackra blad vill jag ha fler av.
Jag hörde även att man kan använda de späda bladen som sallad eller spenat. Bladen är ätbara tidigt på våren men efter några veckor blir smaken sämre och den bör få stå kvar som prydnadsväxt resten av sommaren.


Den är en av trädgårdens nya växter, och jag köpte den under namnet rödbladig skogskräppa, eller kanske den heter Rödådrig skogskräppa, jag är inte riktigt säker på det rätta namnet.
Jag är däremot säker på att dessa blad är några av trädgårdens snyggaste blad.



3 kommentarer:

  1. Ny växt för mig men onekligen dekorativ. Den ser ut att bli ganska stor och om den sprider sig villigt så är den ett fynd för oss som behöver fylla ut ytor här och var. Ska absolut hålla utkik efter den!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Å, vacker! Gillar vackra blad, jag kan nöja mig med det och strunta i blommor. :-)

    SvaraRadera
  3. Det var en vacker en! Jag tycker det är extra kul med sådant man kan äta. Rumex är en art i familjen Polygonaceae, där de mer bekanta syrorna finns. I köksträdgården på Fredriksdal i Helsingborg odlar trädgårdsmästaren en flerårig syra som bland annat säljs på deras årliga höstmarknad. Den sägs vara jättegod i potatismos, bland annat :-) Denna påminner om rödbetsblad och ser jättenyttig ut :-)
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.