onsdag 2 februari 2011

Blå bergvallmo

Meconopsis betonicifolia
Den Blå bergvallmon är gudomligt vacker när den öppnar sina knoppar och vecklar ut de himmelsblå kronbladen.
Blomman har sitt ursprung i Västra Kina och Tibet.

Jag har de senaste 15 åren nästan vart år köpt en ny för jag klarar inte att övervintra denna växt. Ibland har detta lett till att grannar imponerats av att de trott att den klarar sig här. Men det gör den inte. Vad gör jag för fel?
Blå bergvallmo blir dyrare att köpa för vart år som går men jag envisas ändå med att skaffa en ny varje år.
Jag har rådfrågat våra vänners granne i Boden, som utan problem har dessa plantor, år för år. Hon får även fröplantor som sedan växer upp. Hon trodde att problemet var jorden de står planterade i.
Blå bergvallmo vill ha kemiskt sur jord.
Endast ett år har en planta överlevt här och den stod väldigt väldränerat. Den började sedan växa på våren och blommade sedan så underbart, men så under den sommarens varmaste vecka var vi bortresta och när vi kom hem hade den torkat till oigenkännerlighet, och var sedan borta.
Detta hände två år på rad, ja inte att den blommade utan att den torkade.Så året efteråt beslutade jag mig för att välja en riktigt fuktig plats för den att växa på.
Den plantan dog inom loppet av en vecka. Jösses! Det blev en rekordkort Blå bergvallmosommar det året.
Kanske den plantan kvävdes av fukten?
Att den Blå bergvallmon vill ha fuktigt om sommaren men torrt om vintern är något som är svårt att ordna med här.
Jag kan lättare erbjuda motsatta förhållanden, tyvärr.

Den senaste i raden av mina försök har jag planterat i rhododenronjord som skall hålla kvar fukten om sommaren, samtidigt är platsen en upphöjd bädd för att dränera bort fukten om vintern. Jag har sedan i höstas täckt plantan med torra löv och en plexiglas-skiva över dessa för att platsen skall bli så torr som möjligt vintertid.
Kan detta fungera?


Uppdaterad 2011,
Ja visst fungerade det med allt fjäsk för den Blå bergvallmon.
Den blommade fint.
Kommer den överleva ännu en vinter i vår trädgård?

4 kommentarer:

  1. Hej Hans!
    Nu är jag nog 'taskig' mot då då jag berättar att här blommar och överlever Bergvallmon som ogräs :=)
    Använder mig inte av någon speciell jord utan föredrar vanlig jord, fuktig men väldränerat i halvskugga.
    Du får inte ge upp, till sist hittar du en plats i din trädgård där den trivs.
    Min kompis hade likadant problem, Bergvallmon dog bara tills den dagen han fann den rätta platsen. Hans fördel var dock att han aldrig behövde köpa sina plantor utan fick av mig :=)
    Har frösått bergvallmo även i år, får jag några plantor ska jag förära dig med någon ny som du får pröva.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Hej Helen, det var en tröst i min Blå-bergvallmo-bedrövelse att höra att de trivs hos dig. Kanske det då även till sist kan gå även här hos mig. Jag håller tummarna för min lilla planta, och ge upp? Inte jag. Häls. / Hans

    SvaraRadera
  3. Lite väl sent.... men jag svarar ändå. Min syster sa att det är superviktigt att man det första året tar bort varje frökapsel omedelbart efter blomning - annars blir det inga blommor året därpå. Betr övervintringen får Du säkert svar från andra odlare, hälsar Anita.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.