fredag 17 februari 2012

Kirskål

Aegopodium podagraria

Har ni glömt denna växt nu när vintern härjar på som värst?
Kirskål växer inte naturligt här i Norrbotten, i alla fall inte i byn där vi bor, men helt plötsligt så fanns den i en av våra rabatter en dag.
Hur den hamnat här vet jag inte riktigt, men jag gissar att en liten rotbit eller något frö följt med i jorden när vi köpt eller fått en ny perenn någon gång.
Det tog något år innan vi fattade vilket slags ogräs som kommit in i trädgården, och under den tiden hann kirskålen etablera sig ordentligt.
Vi gjorde ett tappert försök att rensa bort den, men utan att lyckas med det.
För att testa härdigheten hos Kirskål så flyttade jag en planta till en kall och fuktig plats vid en leråker, och den plantan lever än och har nu spridit sig flera meter därifrån. Jag hade alltid hört att Kirskål inte skulle vara särskilt härdigt för våra breddgrader, men det är den.

Så vad göra nu? Kirskål skall ha besvärligt långa rötter som praktiskt taget är omöjliga att bli av med från rabatten när den väl kommit dit.
Ett sådant ogräs är kanske bara att vänja sig vid.

Det var munkar som tog med Kirskål till Sverige för länge sedan, troligtvis från europas mellersta delar. De använde växten som läkeväxt mot gikt och podager (giftsjukdom) och så användes växten även som grönsak i klosterträdgården.
Det kan inte varit kul för de munkarna när de upptäckte livskraften hos denna växt, undrar om de gav upp arbetet med att rensa bort detta ogräs i klosterträdgårdarna eller om de blev glada över spridningsförmågan så länge de åt de späda bladen som grönsak.

Det kanske är så jag får tänka om denna växt, en positiv tanke om att vi nu har en hel rabatt full med ätbara blad, och så är den ju rätt vacker när den blommar.
Men det är svårt att vara så positiv när kirskålen växer över, täcker och kväver små näpna perenner där bredvid.
Jag har börjat ge igen med samma mynt så att säga. Där kirskålen växer har jag planterat in Riddarsporre, Höstsilverax, Buskblåbär och ett Sibiriskt björnbär, alla stora växter som förhoppningsvis kommer ta sådan plats att kirskålen sakta tynar bort.
Jag är osäker på om min lömska plan fungerar, men det är ändå värt ett försök.

Jag har nu plockat bort ordkontrollen som varit på bloggen förut. Jag såg att Blogger ändrat utseende på den och nu är det stört omöjligt att klura ut de ord som skall skilja oss dödliga kommentars-sugna bloggläsare från datorer med ont uppsåt.
Så för att alls någon i fortsättningen skall orka lämna kommentarer här så valde jag att plocka bort ordkontrollen från min blogg.
Ha en härlig dag!



13 kommentarer:

  1. Tack för radering av ordkontroll!

    Vad gäller kirskålen så har jag den jag med. Ett ställe i trädgården får vi inte fritt, men jag har valt att se den som en vän. Den är först ut på våren med späda, jättegoda och nyttiga blad. Numera blir jag glad när den kommer upp för det innebär färsk sallad från min täppa och DET behöver man verkligen efter en lång vinter.

    Smaklig spis!

    SvaraRadera
  2. jag har haft den variegerade kirskålen i min gamla trädgård men den fick inte följa med till den nya:) Kirskål är lömsk den sprids även med frö så plocka bort fröställnngarna också.
    Tack för du tagit bort ordkontrollen, den är helt hopplös att läsa vad det står.
    Ha en alldeles underbar helg!!

    SvaraRadera
  3. Kirskål har vi inte så mycket av, tack och lov. Ett ogräs som vi slipper eftersom vi har alla andra omöjliga kombinationer. Spännande att se om vinner kampen och planen håller. Jag håller tummarna.
    Ha en underbar fredag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Ja, kirskål har förmågan att breda ut sig. Men ..., ser blommorna ut så där? Liknar det vi kallar "hundkäx".
    Ordkontrollen - ett otyg! Men ..., hur gör jag för att bli av med den?
    Ha en trevlig helg och jag återkommer till din fina blogg!

    SvaraRadera
  5. Hei Hans! Takk for at du ble min følger nummer 101! Det venter en Liebster Award til deg på Blomsterstjernebloggen! Vel fortjent;)

    Jeg har sansen for din lumske plan på hvordan bli kvitt Kirskålen! Kvele den med nydelige riddersporer!

    Vi hörs,
    Blomsterstjernen

    SvaraRadera
  6. Ha, ha, inte blir man av med kirskål i första taget! Jag har den ungefär överallt i trädgården och rycker rötter och blad hela somrarna... Men tja, den är faktiskt ganska fin så det är inte jättehemskt. Men tipset är väl att gå igång tidigt på våren och dra bort så mycket rötter som det bara går. Det kommer man väldigt långt med har jag märkt.

    Trevlig helg!
    Annika

    SvaraRadera
  7. Det krävs eg bara tid, tålamod och ork för att få slut på kirskål. Rötterna går inte spec djupt, det gäller att försiktigt följa dem till slutändan med specialspade. Brister de har vi strax en ny planta!
    Växterna du planterat kommer inte att kväva kirsen, men du får se till att ta bort blomställningarna, så det inte blir fröplantor också. Men det är god mat, både rå och tillagad. Jag klipper och fryser också til vinterns behov - gott i paj, t ex.
    Svåraste ogräset att få bort är knölklocka, tycker jag. Dessutom har Cikoria etablerat sig överallt bland mina fleråringar - och den är stark, vacker, och får vara kvar!

    SvaraRadera
  8. Skvalderkål har da smukke blomster... men ..men . Det er ikke en plante man ønsker i sin have.
    Der er nok ikke andet at gøre end bare blive ved, og blive ved med at ave den. Kommer den ind i en staude, så kan det være nødvendigt at fjerne hele stauden, hvis man vil have bugt med skvalderkålen. Jeg ønsker for dig, at du kan slippe af med den igen.
    Ha` en god dag.

    SvaraRadera
  9. Ibland kan jag inte låta bli att sympatisera med de växter som orkar växa i norr, även om de kan vara helt hopplösa som ogräs. Lycka till med planen!

    SvaraRadera
  10. Tack för tipset du lämnade angående ordkontrollen. Nu har jag varit inne och trixat och hoppas att allt är okej.
    Ha det fortsatt fint!

    SvaraRadera
  11. Så bra att du har tagit bort ordkontrollen :=)

    Ja, visst har Kirskålen både vackra blommor och blad men.....

    Är oerhört glad och tacksam för att den inte växer i min trädgård.... änn i alla fall.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Hur har det gått med Kirskålen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kirskålen finns kvar och trivs bra under de höga och stora växterna i den rabatten, men de vara kvar tills vidare.
      Jag sliter och drar bort det jag ser då och då.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.