onsdag 8 juni 2011

Sibirisk klematis

Clematis sibirica `Riga`
För många år sedan så planterade jag olika klätterväxter runt om vårt hus. Jag hade en dröm att hela huset skulle omslutas av en lummig grönska av den typ som är vanlig södeut.
Där klättrar Vildvin, Pipranka, Murgröna, Klematis och många för mig främmande klätterväxter upp längs fasaderna och ger ett kontinentalt intryck.
Mina drömmar om att ta det kontinentala hit till vår trädgård i form av gröna väggar är fortfarande en dröm även om vissa av klätterväxterna nu har hunnit med att växa en bit uppför väggarna.

En av de klätterväxter som klarat livet här i vårt kalla klimat riktigt bra är Sibirisk klematis "Riga". Vår planta växer mot nordväst och är planterad bakom buskar och perenner i näringsrik jord.
När försommaren är som vackrast överöses denna planta av vita enkla blommor.


Vi är inte riktigt överens om hur den skall växa, jag och klematis Riga.  Jag önskar att den skulle sträva uppåt och täcka hela gaveln med sina gröna blad och vita blommor, men  Riga själv sträcker hela tiden ut sina nya skott rätt ut från husväggen vilket resulterar i att de nya skotten trasslar in i varandra och snabbt bygger en stor ris-kas ungefär en meter upp från marken till de stackars perennernas fasa.
Snart har klematis Riga tagit all plats i rabatten för perennerna, och även de börjar nu sträcka sig utåt för att inte begravas av yvigt klematis trassel.
Jag försöker då och då vägleda de små nya grenarna och snurrar fast dem bland de ståltrådar som håller hela  klätterväxten på plats. Därför har nu plantan trots allt nått en höjd av nästan fyra meter.
Kanske jag får vara nöjd med det?

Sibirisk klematis tillhör gruppen småblommig klematis och drabbas varje år av Klematisbladstekelns angrepp. Ur växtens stjälkar kryper det fram små gröna och till synes värnlösa larver.
Dessa börjar direkt att äta på bladen och kan på några dagar helt kal-äta de grenar de valt att bo på.
Efter att de kalasat på bladen några dagar så blir de små larverna stora och feta.
Jag har inte ännu kommit på hur man kan bryta larvernas livscykel, men jag tror att de kryper ned i jorden och förpuppas när de känner sig nog stora.
Därför brukar jag skaka och ruska på hela plantan så fort larverna visar sig i förhoppning om att de skall trilla ned och inte skall orka med att förpuppas eller att de skall ätas upp av någon förbipasserande myra eller spindel.
Sommaren efteråt så kommer det så fram nya otäcka bladsteklar ur marken som flyger upp till klematisplantan och lägger sina ägg i de nya grenarna. Snart blir de knöliga och så kryper nya larver ut.
Jag förstår inte hur fåglarna har kunnat missa detta smörgåsbord av gröna larver?
Kanske larverna smakar illa eller kan det vara så att larverna är svåra att upptäcka där de kryper på bladens undersidor.


Det är lätt att ta sticklingar från Sibirisk klematis.
Rätt tid att sätta dessa i jord är i månadsskiftet juni-juli. Då är årets nya tillväxt lagom förvedad och slår lätt rot om de sticks i en kruka med jord.
Täck en plastpåse med lufthål över krukan och håll jorden lagom fuktig.
Innan hösten kommer skall de flesta sticklingarna hunnit med att få rötter. Eftersom vi bor i kallt klimat så får de nya sticklingarna övervintra i potatiskällaren den första vintern och är sedan redo att planteras ut i trädgården.

Jag har planterat några nya sticklingar under buskar och träd för att de skall få klättra upp i dessa. De behöver nog viss hjälp att hitta rätt när de ännu är små.
Jag skall försöka leda dem den väg som jag tycker är rätt, kanske de nya små plantorna av klematis Riga är mer lättlurade än vad den gamla är? 

Ha en underbar dag.

8 kommentarer:

  1. Känner igen det där med att växterna vill en sak, jag själv en annan! För det mesta försöker jag lyssna på växterna.
    Den där stekeln verkar otrevlig. Har du testat att spruta förebyggande med såplösning spetsad med rödsprit? Man kan också testa med en häxbrygd av vitlök, chili och nässlor, har receptet i stan men återkommer gärna om du är intresserad.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Låter väldigt bekant det där med att göra trädgården kontinental....mina försök har inte gått något vidare:(
    Men 4 meter Riga tycker jag du ska vara jättenöjd med! Jag kanske borde satsa på en Riga jag med:)
    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. What a beautiful clematis. I think the way that the flower petals droop is quite elegant.

    SvaraRadera
  4. Yesterday and today have been unbelievably hot and humid. Most unusual for the shore of Lake Michigan. Since it is way to hot to work in the Gardens at Waters East, it is a good time to catch up on your Blog and other Blogs I am following. What happened to the English translation? It did not show up this time. I will try to understand the posting. The clematis is beautiful. I four different ones but it will be a while before I can post any photos. Hope next time I can get the English translation. Jack

    SvaraRadera
  5. Hej Laila. Den lilla klematisbladstekeln är otrevlig, ditt recept på häxbryggd är intressant då tiden snart är här för larvernas ankomst.

    Hej Billan, jag tror ändå våra försök att få trädgårdarna bli till synes kontinentala kan lyckas om vi väljer härdiga växter och är envisa.

    Hello Michael, this Clematis is just like that. Quite elegant.

    Hello Jack. If you have some problem with the Google translation, try to open the comments on a post, and the translation program will open. I don´t know why it is like this.

    Have a great day / Ha en härlig dag alla.

    SvaraRadera
  6. Vi har nog samma sträövan du och jag att få det att klättra uppåt väggarna.
    Jag har två sorters alpinaer Rigan och Plena.
    Den sistnämnda får fyllda vita blommor.

    Här hos osss frösår de sig hejvilt så den finns överallt jag brukar ta upp plantorna ur grusgången och sätta i krukor för försäljning.

    Vi klipper ner de båda sorterna när de blir för risiga. Ca 1 m blir kvar när jag är färdig. Då kommer det nytt men det kan bli sparsamt med blommning året därpå men jag får bort allt som bygger underifrån mot husväggen. En mus började på att bygga bo där då fick jag fart med häcksaxen.
    Vi sprutar tidigt när det börjar synas angrepp på clematisarna med Pyrosol,då vill inte stekeln vara där.

    Ha det gott i värmen
    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Planterade en sibirisk klematis under vårt lärkträd sommaren 2009 med tanken att den skulle täcka den resliga nakna stammen med ett vackert lövverk och fina vita blommor (för att attrahera nattfjärilar!). Tji fick jag! En vinter överlevde den och sommaren 2010 såg den ut att ta sig. I våras kom den aldrig igen :-(
    Kanske lärkträdet drack upp allt vatten för den? I övrigt försökte jag sköta den efter konstens alla regler. Snön låg djup i vinter och den borde int aha frusit.

    /Vincent

    SvaraRadera
  8. Hans, Thanks for the information on how to get your Blog translated into English, but I still can not figure it out. I am here in the comment area and can not find the translate that you mentioned would be here, I think I will only be able to enjoy your Blog pictures though I would really like to learn more about your garden and you. Let me know if there is something special I need to do to get the English. I'll keep trying. Jack

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.