onsdag 15 maj 2013

Rysk kornell

Cornus  alba  'Elegantissima'

När jag tittar bland bilder från förra året så dyker dessa bilder plötsligt upp.
Tänk att jag inte visat vår ryska kornell förut...

Jag gillar blad som bryter av mot det annars så gröna
De brokiga bladen blir som vackrast i halvskugga, när de solbelyses så där lagom mycket.



Vårt klimat är på gränsen för vad de tål, vi hade förut två buskar på varsin sida om grusgången, men så ett år var de helt livlösa när naturen runtomkring vaknade till liv efter en lång vinter.

Rysk kornell anses vara härdig upp till och med växtzon 6.

Denna buske har vi planterat i ett skyddat hörn så att mikroklimatet ska bli lite bättre, de förra stod väldigt utsatta för väder och vind.
Busken står i bakgrunden av en rabatt i ett dunkelt hörn, där får de vitbrokiga bladen lysa upp på det speciella sätt som bara en sådan rysk kornell kan göra.


Buskar och träd med avvikande färger ska man nog vara lite försiktig med, de kan ge ett rörigt intryck i trädgården om man vräker på med sådana lite hur som helst.
Jag älskar ju sådana växter, men försöker att hålla tillbaka lite, vår trädgård är nog rörig redan nu...

4 kommentarer:

  1. Hur snygg som helst i vandrande skugga till skugga...riktigt lyser på kvällen....

    SvaraRadera
  2. Gillar! :=)

    För något år sedan fick jag en kvist av dig från en Pil men vilken? Trollpil? (grenarna är skruvade)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Den er fin, Hans. Den ene naboen vår har den som hekk, så den har vi også glede av.

    SvaraRadera
  4. Ja, den är verkligen fin och tålig. En av mina kornellfavvisar!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.