onsdag 27 februari 2013

Förgätmigej

Äkta förgätmigej, Myosotis scorpioides
eller
Skogsförgåtmigej, Myosotis sylvatica

Trädgårdens sötaste små blå blommor gör inte stort väsen av sig.
De små blommorna är en förgätmigej som blommar fint, men lite anonymt i sommartid. De små blommorna är ju inte lättast att se vid högre växter med större blommor.
Jag är inte säker på vilken sort av förgätmigej detta är, det kan vara  Äkta förgätmigej (Myosotis scorpioides) men det kan även vara en planta av Skogsförgåtmigej (Myosotis sylvatica).
Jag har läst att det är kulturformen av skogsförgätmigej som odlas allmänt som trädgårdsväxt, så vår planta kanske är en skogsförgätmigej?

De här små blommorna är en riktig favorit för min fru som planterade in den i trädgården för några år sedan.
Nu hade plantan spridit sig med frö och nya små blå blommor blommade i gräsmattan. Jag flyttade bort dessa små plantor till olika platser vid små relativt nyss inplanterade träd, där kan de växa utan att kapas av gräsklipparen. Där kan de även sprida sina frön som de vill.

Våren 2013 fick vi en vit förgätmigej av Anna-Stina Rammhällen på Gotland.
Den blommade fint i juni.

Vit förgätmigej


Enligt legenden så skall förgätmigej ha fått sitt namn då den plockades av en ung man som skulle ge dessa blomster till sin fästmö när de var på picknick.
De flesta av dessa blomster väljer att växa på fuktig jord, och de som den unge mannen skulle plocka växte på kanten vid en å.
Det bar sig inte bättre än att den stackars unge mannen trillade ned i ån i sitt försök att nå de små blommorna.
Just före den unge mannen sjönk ned i vattnet så ropade han till sin fästmö;
-Förgät mig ej!
Hon skall ha fått med sig några blommor hem, och sedan dess kallas växten för just förgätmigej.



Den förgätmigej som är vildväxande vid vår trädgård.

Vid vår trädgård växer en annan sort förgätmigej, det är en vildväxande sort som har funnits här så länge jag minns. Den har mindre blommor än den sort vi har som trädgårdsväxt, och gör än mindre väsen av sig än den i trädgården. Kanske den vildväxande sorten är en åkerförgätmigej Myosotis arvensis?
Åkerförgätmigej är den sort av förgätmigej som är mest vanlig här i Norrbotten.


5 kommentarer:

  1. Det är en favorit hos mig också, en blomma som är ett undantag hos mig som inte gillar blått. :-)

    SvaraRadera
  2. Spännande att lära sig mer om Frögätmigejens namn och myten. Det är en vacker blå färg och den är fin i buketter men jag har ändå något emot den och jag vet inte vad det är riktigt. Kanske att den är ett ogräs ibland.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Tycker så mycket om förgätmigej! Så söt och tacksam hemma hos oss.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. De är så söta! Jag gillar förgätmigej som snittblomma också, tillsammans med annat fint som blommar samtidigt.
    Ha det fint! :)

    SvaraRadera
  5. Please consider adding the feedburner widget to your blog so I can register for EMAIL UPDATES when you create a new posting.

    Example of feedburner in use at:

    http://tittistradgard.blogspot.se/

    Thanks

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.