onsdag 13 juni 2012

Kajplök

Allium scorodoprasum
Det kom ett paket på posten från min vän Anna-Stina som bor på Gotland.
Hon hade packat ned Kaip-lökar för att vi skulle få testa sådana.
Jag blev så glad när jag såg paketet titta upp ur postlådan, det kändes som julafton så här i försommar-tider.

Kaip- eller kajplök (Allium scorodoprasum) växer vilda på Öland och Gotland, och även i delar av Bohuslän.
De kallas även för Skogslök, men jag själv tycker att Kaip låter bättre.
Växten smakar som mild purjolök, helt lagom mycket löksmak om ni frågar mig.


Jag planterade kaiparna i en kruka, de skall så småningom få växa i trädgårdslandet vid andra lökar.
Jag undrar redan om dessa lökväxter kommer att klara en vinter här i Norrbotten, jag har aldrig sett några sådana i någon trädgård här i trakten.
Hur långt norrut klarar Kaip att växa? Är det någon som testat?


På bilden här ovanför så syns de avklippta kaiplökarna i sin kruka mellan Incarvillea som jag också odlar i kruka, men de har jag inga planer på att plantera ut på friland. Rosenincarvillea klarar inte vintrarna här i vår trädgård, jag har testat många gånger förut med av-skrämmande resultat. Alla dog.
Nu har jag lyckats hitta nya.
Som krukväxter är de ju också fina.

Till sist några rader från Anna-Stinas mejl om hur man gör soppa på Kaip:

"Om ni vill prova att göra soppa: Tvätta dem, ta bort de tråkigaste bladen och skär sedan skivor. "Smält" dem i det matfett ni brukar ha (jag tar rapsolja + lite smör om det ska vara 'fest'), späd med vatten + buljongtärning + lite salt, red av. Jag brukar inte krydda med annat än salt, buljongtärningen ger ju smak. Grädda i tallriken förhöjer smaken.

I övrigt använder jag kaip som purjo eller ersätter gul lök i t ex Janssons frestelse."


Tack än en gång Anna-Stina!

8 kommentarer:

  1. Måste testa att plantera kajplök här! Ska leta efter den när vi åker och hälsar på sonen på Gotland i sommar. Trevligt med recept, hoppas odlingen lyckas hos dig!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag inte har några erfarenheter av odling i dina breddgrader så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Men jag skulle se till att växtplatsen är väldrnerad. Jag skulle plantera ut hälvten och den andra hälften skulle jag behålla i vältagna krukor och förvara frostfritt...kanske alldeles galet...men, det är ju kul att prova och lära av misstag/lyckade resultat.

    Du undrade om den spanska ramondan skulle vara härdig hos dig. Det tror jag, bara du tänker (åter) på dräneringen och att ramondan är lite känslig för vinterfukt.
    Här får du en länk (det finns massor att googla på)http://odlargladjen.se/spansk-ramonda-ramonda-myconi

    Lycka till med kajplöken!

    /Anja

    SvaraRadera
  3. Måste genast plocka med mig kaip från Gotland i sommar och testa. Spännande att se hur det går nästa år.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Så spännande med kajplök den ser ju riktigt fin ut.
    Lycka till med odlingen.
    Den spanska ramondan har jag den har övervintrat i fyra år nu men än har den inte blommat.

    Ha det bäst
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Till er som kommer till Gotland i sommar: titta längs dikena, då finns mkt vackra fröställningar av kaip på många ställen - ett lätt sätt att ta med till odling. Det tar lite längre tid förstås, men i sommartorkan kan det var svårt att få upp lökar.
    Vid ett besök för ett par år sedan i Storängsudds naturreservat vid Baggensfjärden i Värmdö kommun vandrade jag genom fält med mängder av kaip bland orkidéer, styvmorsviol, vätteros m m. Dittills hade jag trott att kaip var en gotländsk specialitet!
    Kul att mitt recept kom med här i bloggen, men skämmigt att jag korr.läst för dåligt!

    SvaraRadera
  6. Kaiplök växer det mängder av i min trädgård utanför Falkenberg.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.