söndag 14 oktober 2012

Slingerstormhatt

 Aconitum volubite
Klätterstormhatten Aconitum volubite är den sista av våra perenner som ännu blommar.
Den har klarat flera nätter med frost och blommar fint trots att de senaste dagarna bjudit på mycket regn och rusk.

Vår klätterstormhatt har svingat sig upp till en höjd av två meter och 20 centimeter med hjälp av ett halvdött äppelträd, och känner sig nog lite ensam då hon tittar ut över trädgården, för de andra blommorna är borta nu.
Vi fick vänta så länge på dessa blomknoppar innan de till sist slog ut. Jag var orolig att de skulle frysa bort innan de skulle blomma, men här är de nu, de blommar i vår trädgård för första gången.

Vår planta har vi köpt av Berit med bloggen My rented garden. http://myrentedgarden.blogspot.se/

Hon är duktig på att dra upp plantor av frösådd, jag själv är kass på det, jag testade så slingerstormhatt en gång, men inga frön grodde.
Tur att Berit finns, annars hade vi inte haft någon blommande perenn i vår trädgård just nu.

De andra perennerna har blommat över eller frusit bort, och därför så känns klätterstormhattens bleka blommor som något jag vill hålla kvar.
De är en sista rest av sommarens flor, men nu börjar även de blommorna att falla, en efter en.
Jag antar att sommaren är över för i år.







6 kommentarer:

  1. Den är fin den. Vår har blommat klart och jag hoppas att det sitter frö i de små "fingrarna" jag plockade in från den igår.Vill ju gärna ha fler :)

    SvaraRadera
  2. Den ska jag sätta nästa år. Man vill liksom hålla kvar sommaren så länge som möjligt !

    SvaraRadera
  3. Den var fin att få ha kvar in i det sista. Vacker blek färg.

    SvaraRadera
  4. Härligt när det äntligen blommar något som man väntat på.
    Jag har nysatt en blå så den får jag vänta på.
    Den röda Red wine har redan blommat över.


    Ha det gott

    SvaraRadera
  5. Jag är också rätt kass på sådder. Jag sår och det gror, men jag har inget tålamo med sånt som är krångligt. Och jag är så dålig på att ta hand om det som grott. Det står och trängs i lådorna just nu, men nu är det för sent att ta hand om det. Jag hoppas det klarar sig till nästa år...

    Klätterstormhatt var väldigt fin! Skriver upp på listan. :-)

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  6. Klätterstormhattar är så fina växter och nu behöver du inte bekymra dig för att fröså Hans för den frösår sig själv :=)
    Det enda du behöver göra är att gräva upp ur rabatten av överflödet och kruka in i egna krukor för att sedan ev. sälja vidare till andra.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.