onsdag 4 april 2012

Gul daglilja

Hemerocallis lilioasphodelus

Den gula dagliljan har vi fått av några vänner här i byn, de med byns vackraste trädgård. De får för sig då och då att de inte längre har plats för vissa växter, och delar då frikostigt ut dessa till oss andra.
Det här är en perenn som är en gammal trotjänare i många av byns trädgårdar, men ändå inte så gammal att de finns kvar i de glömda och öde trädgårdarna vid Svanåmyren här bredvid vår by.
Men vad vet jag om det?
Kanske de fanns även där men grävdes upp när folk flyttade därifrån.

Gul daglilja har odlats sedan lång tid tillbaka i vårt land, det finns dokumenterat att den odlades i Uppsala botaniska trädgård redan 1685.
Växten härstammar från Asien.
Den är trots sitt namn ingen lilja botaniskt sett utan hör hemma i dagliljesläktet.
Dagliljor har repliknande rötter, liljor har lökar med fjäll.

För att trivas bra och blomma fint behöver plantan få näring under vår och försommar, vi har äldre plantor som inte alls vill blomma så fint som den här.
Kanske de växer i för mager jord eller kanske de växer på för skuggig plats?
Denna planta står i fin och näringsrik kompost jord sedan sin tid hos våra vänner.



Dagliljans blommor blommar bara en dag men de många knopparna öppnar sig en efter en så man hinner njuta av de gula blommorna några dagar. 
De smala grästuve-liknande bladen är dekorativa hela sommaren, och kan användas som fin kontrast mot andra perenner.
Hybrider av dagliljor finns nu i så många olika färger som kan upplevas som mer spännande än denna gamla torparväxt.
Jag själv skall försöka att uppskatta denna perenn lite mer denna sommar, den har liksom sällat sig bland de gamla perenner som inte längre känns spännande eller ovanlig, och faller lite i glömska trots de signal-gula blommorna.

Nu får den stoltsera här, den kan med sin gula färg lysa upp lite här på bloggen så här i påsktider.


8 kommentarer:

  1. Yes, Hans, we shouldn't take for granted the familiar and dependable.
    Happy Easter.

    SvaraRadera
  2. Inte bara fin, den doftar jättegott! Vi har den också.
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  3. Jag har en ljusgul hybrid som jag älskar! Gillar hela växten, bladen och formen. Din gula daglilja är perfekt i påsktider, en riktig glädjespridare.

    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig att denna gamla trotjänare är verkligen en fantastisk växt. Grönskar tidigt och bladverket är väldigt vackert hela säsongen. Inga bekymmer med ohyra heller och så de vackra blommorna... själv föredrar jag just denna gamla gula sort framför de mer modernare hybriderna.

    Glad påsk!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också bäst de gamla. De modernare jag har testat har varit trögstartade, inte vuxit tillräckligt frodigt och blomningen har varit sådär. Hittills i alla fall, men jag kommer att prova fler. Och doften på Hemerocallis lilioasphodelus är som sagt alldeles särskild, som liljekonvalj.

    SvaraRadera
  6. Ja, jag blir då glad av att se den i alla fall, dagliljenörd som jag är! =)
    Glöm inte att vattna, vattna och vattna igen om du vill ha fin blomning på dina dagliljor!
    Glad Påsk! /Caroline

    SvaraRadera
  7. Den finns hos oss också en jätte tuva . Väldigt tacksam och den blommar rikligt.
    Jag är inte så snäll med den för jag tycker att den växer tillräckligt.

    Ha en riktigt fin PÅSK
    Gunilla

    SvaraRadera
  8. Jag önskar dig en underbar och fin påsk!!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.