tisdag 21 december 2010

Julros


Helleborus niger

Julrosen är med sina läderaktiga vintergröna blad en växt som är ganska känslig för vårt hårda klimat i Norrbotten, men om den får rätt förutsättningar så övervintrar den. Stark vårsol tycker den inte alls om, inte om marken fortfarande är frusen.
Jag har hitills lyckats bäst med de plantor som växer i skuggan av vårt hus, men de tynar sakta bort efter något år och små fröplantor övervintrar inte utomhus.
Det kanske vore läge att ge upp förhoppningarna på denna växt.

Men jag skaffar nya varje år. Det är något med de vita blommorna som gör att jag inte kan ge upp. Hela växten är för övrigt omspunnen av legender och mystik. På latin betyder namnet giftig svart, men det är inte de vita blommorna som avses utan den svarta roten. Giftet i den svarta roten sägs kunna döda en varg.
Julrosor införskaffas billigast efter jul då de bortslumpas i butikerna, men se upp så att du inte köper en som redan gett upp i den för varma och torra butiksmiljön. När du kommer hem med ditt julrosfynd så måste du själv kunna förvara den svalt fram till det går att gräva i jorden. Den utblommade julrosen behöver sedan en sommar på sig för att hämta krafterna och kan kanske blomma året efter.

Detta år provade jag ett nytt sätt i mina försök att få Julros att trivas här.
Jag tvättade bort all torv runt rötterna i krukan och planterade sedan den i en kulle med grus och kalk. Julrosor trivs med kalk i jorden.
Ovanpå gruset lade jag sedan färskt gräsklipp då och då under sommaren.
Plantan trivdes utmärkt och växte sig grön och frodig.
I oktober bäddade jag in julrosen under granris för att på det sättet skugga de vintergröna bladen för den kommande uttorkande vårsolen. Tjälen borde släppa snabbare i gruset än i isklumpen som bildas av torvjord, och när röttena kan dra upp vatten till plantan igen borde faran för vårsol vara över.

Här i Brännberg blommar julrosen i maj månad.
Kanske kommer julrosen i gruskullen blomma tidigare än de andra, kanske den blommar först av alla vårblommor nästa år.

April 2011
Bilden ovan visar hur fint den nya julrosen i gruskullen blommade redan i slutet av april månad. Men den var inte först att blomma i vår trädgård, den Ungerska blåsippan började blomma en vecka före julrosen öppnade sina knoppar.




3 kommentarer:

  1. Hej Hans!
    Visst är Julrosor vackra men ack så svåra att få till att trivas och växa i vårt klimat. Har likadan erfarenhet som du att Julrosorna finns i rabatten någor år för att sedan försvinna helt. Men jag har vänner som har stora praktexemplar i sina trädgårdar så dom har nog funnit det rätta läget.
    Håller tummarna för att din ska ha övervintrat fint i grusrabatten.
    Ha en härlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Har du provat grenig- eller turkisk julros?
    Det har jag inte gjort än, jag provade att så turkisk julros en gång men det blev inget. Kanske var fröna för gamla?

    SvaraRadera
  3. at work, i saw chrismas rose which is purple color here, but no white one seen yet. this white christmas rose is prettier.
    I think the white flower look very pretty in snowy country when everything turns grey and white in the winter.
    I am looking forward to see your winter photos.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.