fredag 23 mars 2012

Klematis Jackmannii


Att odla sin trädgård på gränsen till Norrbottens inland kan i vissa fall innebära vissa begränsningar av växtvalet. Vissa växter överlever inte vårt klimat hur gärna jag än vill ha dem i trädgården, jag är rädd att vår storblommiga klematis 'Jackmannii' tillhör den skaran av veklingar.
Helt säker på det är jag inte, men vi har den planterad i en stor kruka som får flytta in i potatiskällaren under vintern.
Den anses bara vara fullt härdig upp till svenska växtzon 4.
Våra vänner i Luleå har en 'Jackmannii' som överlever fint mot söderväggen. Kanske det ändå skulle vara så att jag skulle försöka plantera denna klematis mot vår egen södervägg på försök så att säga.
Plantan börjar bli stor och tar mycket plats i vår potatiskällare, så den kommer ändå bli tvungen att planteras någonstans för att den helt enkelt inte får plats i vår trånga potatiskällare.


När 'Jackmannii' blommar med sina stora blommor så drar den till sig all uppmärksamhet på den platsen, få andra växter i vår trädgård kan under sensommaren visa en sådan blomprakt som denna klematis.
Den klättrar i en numera döende stamros som bara får vara kvar för att den är ett sådant utmärkt stöd för 'Jackmanni' att svinga sig upp på.
Denna storblommiga klematis blommar på sina årsskott vilket kan underlätta om den fryser ned sedan den blivit planterad i vår trädgård.
Det finns även storblommig klematis som blommar på sina fjolårsskott, men dessa är det inte lönt att ens försöka odla här i norr då de med stor sannorlikhet fryser ner med utebliven blomning som följd.


Klematis 'Jackmannii' fick vänta länge innan jag lockades att köpa plantan, kanske för att de varit så vanliga i trädgårdar söderut och fått en stämpel som "Svensson-klematis", eller kanske bara för att den anses vara dåligt härdig för våra breddgrader.
Nu är den en av mina favoriter, men vad skall jag göra med den i år?
Plantera på friland eller fortsätta ha den i kruka?

Till sist, Tack alla Älvsby trädgårdsvänner!
Det var så trevligt att hälsa på er och berätta om växter i vår trädgård.


7 kommentarer:

  1. Jag har ännu inte riktigt kommit på hemligheten med klematis. Mina, tre, tar sig inte så bra...vet inte vad jag gör för fel. Det kanske är kruka jag ska placera dom i ;-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna för att du får den att klara sig mot söderväggen! Annars finns det ju härdigare klematisar...
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Jag planterade också en som jag omsorgsfullt bäddade ner med granris i höstas! Får se om den klarat vintern!
    /Cika

    SvaraRadera
  4. Hej Hans!
    Klart du ska försöka klä in söderväggen med din 'Jackmanni' :=)
    tror faktiskt den skulle trivas väl där.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag håller helt med. Plantera den mot söderväggen. Det enda du kan förlora på det är plantan och Jackmannii går att skaffa på nytt.
    Jag tycker att Jackannii är underskattad. Den är både blomrik och vacker. Att den är vanlig borde inte spela någon roll.

    Daniel

    SvaraRadera
  6. Hej Hans


    Nog tror jag att du kan plantera ner den vid husväggen.
    Fryser den ner så brukar de komma igen. Jag gillar clematis och har ett antal olika. Det jag blir lite förvirrad av är alla klippråd. Så jag struntar i det. De som blommar på fjolårsskotten är i regel alpiner. Och de andra sorterna kommer det upp nytt.

    Ha bra dränering runt rothalsen så kanske den klarar sig.

    Ha en riktigt fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Mycket vacker. Jag har trott att det är en Jackmanii vi har (just eftersom den är så "vanlig" ;-) Men nu blir jag lite osäker... Får ta och kolla upp den närmare. Testa mot en södervägg, går det så går det och annars går det inte :-)

    Trevlig helg!
    Annika

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.