onsdag 15 december 2010

Fikonträd.

Ficus carica
Hela sommaren står mina tre fikonträd i växthuset. De trivs bäst med den värme som är därinne. De två större får som regel frukt varje år men det är likadant varje år, i slutet av augusti faller de omogna fikonen ned på golvet. Jag vet inte riktigt vad det beror på, kanske de fått torka, kanske det blivit för kyligt?



Fikonträden grönskar snabbt när de kommer ut till växthuset efter en lång vinter i potatiskällaren. Här i Brännberg ligger snön kvar fram till slutet av april, ibland in i maj månad. Att då kunna gå in bland de grönskande växterna och få en doft av sommar är obeskrivligt för sinnet.
Det är kanske lite udda att det just blev fikonträd som jag planterade, för jo, jag har sått frön från färska fikon våren 1999 efter att ha sett ett inslag i Svt:s "Gröna rum" med Gunnel där hon besökte en man på Söder i Stockholm. Han hade ett stort fint fikonträd som han övervintrade ljust och svalt i hyreshusets trapphus.
Kan han så kan väl jag, tänkte jag.

Grobarheten bland fikonfröna var nästan 100% för snart hade jag små fikonplantor i sådan mängd att det blev omöjligt att ha kvar alla. Jag gav bort de flesta till vänner och bekanta, jag har även provat att plantera ut ett på friland, men det blev inte så lyckat. Efter en vinter här i zon 7 så hade hela stammen spruckit, från topp till rot.
De olika fikonträdens löv skiljer sig lite från varandra. Vissa är djupt flikade och vissa är i stort sett runda. Bland den uppstickande sådden fanns en liten planta som till färgen skiljde sig från alla de andra. Den var ljust grön när de andra var gräsmattegröna.

Denna lilla planta har vuxit sämre än de andra och har hela tiden behållit sin ljusa färg. Jag har mejlat och frågat trädgårdskunniga vad det kan bero på och de har trott att den ljusa färgen beror på näringsbrist.
Kanske det är så men trots mina försök att ge denna planta mer näring än de andra så behåller den ändå sin ljusa färg. Den har tre nyasner av grönt i sina blad så jag kallar den för Ficus carica "Tricolor".

Ficus carica "Tricolor"

Nu har de två största fikonträden vuxit sig så stora att de snart når taket i mitt höga växthus. För att de alls skall rymmas i potatiskällaren så får jag försiktigt böja dem under taket där. De två stora avlövas nästan direkt som de kommer ner i det svala mörkret i mitten av oktober, men Tricolor har fortfarande några löv kvar att släppa.
Det har även hänt att fikonträdens löv frusit när de stått kvar för länge i växthuset, det lilla elementet klarar inte att hålla borta hur mycket frost som helst, men de har inte tagit någon skada av det.

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.