fredag 21 juni 2013

Vit praktviva

Primula sieboldii

Här måste jag få visa en av trädgårdens nya växter, det är en vit praktviva, Primula sieboldii som nu lyser upp ett dunkelt hörn.
Den har fått en plats som är fuktig och ganska skuggig, det är bara på kvällen som solens strålar hittar dit. Det är tydligen så de vill växa för att trivas riktigt bra.

Jag köpte denna växt på en trevlig växtmarknad jag var på förut i veckan, den vita praktvivan var då svår att låta bli. Hoppas den vill trivas i vår trädgård och att den växer sig stor och frodig.

Vit praktviva växer i Kina, Korea och Japan, men trots sitt sydliga ursprung så verkar de trivas bra i stora delar av landet.



På växtmarknaden fyndade jag även följande växter:

Tidig bergvallmo - Meconopsis quintuplinervia
Alpskärvfrö, rosa - Thlaspi rotundifolium
Skogsvallmo - Hylomecom japonica
Svart klocklilja -  Fritillaria camschatcensis
Tibast - Daphne mezereum
Thalictrum morrisonii, limegul
Varigierad kirskål - 'Aegopodium Podagraria Variegata
Katsura - Cercidiphyllum japonicum  frösådd med frö från en plats i Kanada där det är -40 på vintern
Rosenpion - Paeonia weitchii
Två plantor av Törnrosas kjortel och så fick jag en
Rosa maskros - Taraxacum psendoro på köpet.

Jag hade lovat mig själv att inte köpa hem för mycket av spännande växter, (för jag visste att hos Helen finns gott om den varan) jag skulle bara fylla en låda. Inget mer, och lyckades nästan hålla mig till det tills jag såg de mycket billiga och stora plantorna av Törnrosas kjortel.
Tack alla ni som ordnade med växtmarknaden.

Jag ångrar nu att jag inte köpte den fina kobrakallan och en fin berberis, men nu måste jag kanske först få ned allt detta i jorden innan jag låter mig frestas igen.

Ha en toppenfin midsommar alla!



8 kommentarer:

  1. Vilken sötsak! Och katsura är jag nyfiken på, ska bli kul att se hur den trivs hos dig (usch, ömmande punkt - jag vet).

    SvaraRadera
  2. Trevlig midsommar glömde jag ju att önska!

    SvaraRadera
  3. Spännande nytillskott! Håller tummarna för att de ska trivas hos er!
    Önskar dig en riktigt trevlig midsommarhelg!/Laila

    SvaraRadera
  4. Grattis! Det är en jättefin och lättodlad viva. Här hos mig växer den som ogräs.

    Trevlig midsommar!
    Daniel

    SvaraRadera
  5. Trevlig midsommar!
    Vivan är söt, och det är så vackert med vita växter i ett mörkt hörn. Vad roligt det låter med växtmarknad.
    Hälsa fina familjen :)

    SvaraRadera
  6. Verkligen vacker viva! Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  7. Den var verkligen vacker. Ha en fortsatt fin midsommarhelg!
    /Annika

    SvaraRadera
  8. Det var så jättekul att du kom ändå från Boden till vår lilla växtmarknad.
    Hoppas din/er midsommarhelg var fin.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.