lördag 9 februari 2013

Trollrudbäckia


Trollrudbäckia Rudbäckia occidentalis 'Green Wizard'



Den tidiga nattfrosten nyper rudbäckior och annat sensommarblommande i vår trädgård, men här vill jag visa en rudbäckia som faktiskt hann visa några blommor innan frosten gjorde slut på sommarens skådespel.
Vår planta är ännu ganska liten och växer i skuggan under stora träd.
Kanske kunde den blomma tidigare om jag skulle flytta den till en mer solig plats?

Trollrudbäckia härstammar från Nordamerika och är iögonfallande med sina mörka blommor, blommorna saknar kronblad men har en krans av gröna foderblad runt kolvliknande små rörblommor som gör den lite speciell.



Denna Trollrudbäckia som jag köpt eller fått av Berit med bloggen My rented garden har blivit en riktig favorit.
Jag köpte en påse full av plantor, men hon skickade med lika många till. Det var plantor som då var helt okända för mig och som hon tyckte jag skulle testa i vår trädgård.
Jag tror att denna växt tillhör skaran av dessa gratis-plantor, men helt säker är jag inte.
Men jag är helt säker på att Berits generositet har tillfört vår trädgård mycket spännande.



7 kommentarer:

  1. En riktigt annorlunda rudbecia.
    Mina växte och blev så omfångsrika och stora så jag var tvungen att flytta dem så att de står ganska fritt. En frösådd.

    Jag ser att ni har ganska kallt minus 25, här har vi bara minus 10.

    Trevlig Helg

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  2. Den ser så läcker ut, lite galen!
    Ha en trevlig kväll!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Hejsan Hans!
    Ja, Trollrudbeckian blev snabbt en favorit då den kom som nyhet bland fröna för många år sedan.
    En planta växer fortfarande kvar här i trädgården och jag gillar den skarpt.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  4. En sådan skulle jag vilja ha, den ser riktigt kul ut! :-)

    SvaraRadera
  5. Ja, vad kul. Denhär trollrudbeckian sådde jag för ett par år sedan och har fått blommor på den. Jag tycker den är kul ihop med blodtopp och andra höga perenner och är fin i bukett. Fast sniglarna gillar den tyvärr så man får kolla den jämt.
    Ha en skön söndag. /Maria

    SvaraRadera
  6. Den där trollrudbäckina var bra fin, den. Undrar om den skulle trivas i zon III? Eller vill den ha det lite kyligare i livet, månne? Om den flyttar soligare till hos dig, kanske den även vill ha en sten att värma sig mot.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  7. Så kul att den lever och frodas hos dig:)
    Ha en underbar dag

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.