söndag 20 maj 2012

Sälg

Salix caprea
Det växer en Sälg Salix caprea i vår trädgård.
Den har liksom smugit fram där under en björk och nu vuxit sig flera meter hög.
Jag har haft planer att ta bort denna buske från trädgården, de träd och buskar som är vildväxande här i skogarna runt omkring, de vill jag inte ha inne i trädgården.
Trädgårdens växter får gärna sprida sig ut i naturen runt vår trädgård, men jag tycker att inne i trädgården skall det bara finnas sådant som hör en trädgård till, inga skogsväxter.
När min fru sett på mig att den lilla sälgens dagar börjar bli räknade, så har hon tittat strängt på mig och sagt att den skall vara kvar, likaså de stora björkar vi har här. Hm...
Mot trädens beskyddare finns inget att sätta mot, jag planterar istället nya och enligt mig mer spännande träd på andra platser i vår trädgård.




För några dagar sedan började sälgen blomma inne i Boden, och nu börjar de så smått blomma även här.
De gul-gröna tussarna lyser i naturen just nu när allt är grått och brunt, sälgens blommor är det första som grönskar här.
Jag beundrar alla blommande sälgar på min väg till och från stan, i brist på Forsythia och Magnolia så finns det ju bara blommande sälg att njuta av här just nu.
Tänk vad lite sälg kan skänka lyckorus, jag ser på de blommande sälgarna i skogarna och försöker förstå att vintern är slut nu, ingen mer snöskottning på ett bra tag.
Redan de första videkissarna som visade sig  skänkte lycka, och videkissar finns ännu kvar här runt vår trädgård i stora mängder.


Till skillnad från de flesta andra vildväxande Salix-sorter så växer sälgen upp i trädform även här, andra videbuskar är mycket lägre än sälgen. Om sälgen växer i skuggan av andra träd så blir det färre grenar från stammen och trädformen tydligare.
Jag fick en gång berättat för mig att sälgen är det träd i skogen som blir äldst av alla träd här i Norrbotten, men då bara om man räknar med roten, nya stammar växer upp och faller en efter en. De kan bli 60 år om de blir gamla. Roten på sälgen skall däremot kunna nå en ålder av mer än 300 år.
Sälg är mycket vanlig i hela landet och kan växa nästan överallt, för att vara en Salix art så tål den otroligt nog att växa på torra platser också.

En riktigt torr plats det är platsen i vår trädgård där vår sälg växer under den stora björken.
Kanske jag får försona mig med denna Sälg, och försöka njuta av den på samma sätt som jag kan göra av skogens blommande sälgar.
Jag tvivlar, och börjar i lönndom smida lömska planer på att byta ut sälgen mot något liknande, men mer spännande trädslag.
Frågan är bara vad det skulle vara som kan tåla att växa där invid den stora björken.
Sälgen ser ut att bli kvar i vår trädgård ännu en tid trots allt...





8 kommentarer:

  1. Jag håller med frun din, låt Sälgen vara kvar. Sängar är bra för insekterna, växer vackert och inte många andra "ädlare"träd skulle trivas där vid björken, tror jag. Om du får kan du roa dig med att formklippa den så blir den lite annorlunda. Nä jag ska väl inte lägga mig i, men det skulle va roligt att höra sen hur ni löser Sälgens framtid ;-)
    Ulrika

    SvaraRadera
  2. Sälgen har nyss blommat ut här hos oss, nu ser det ut som stora ulliga tussar.
    Bladknopparna har börjat spricka lite grann ,nu när de har lovar värme så kanske det blir riktiga små löv på den.
    Du vet ju att bakom varje man står en kvinna så lyd din frus råd.:o)
    Kanske som Ulrika föreslår stamma upp den då blir den som ny.
    Det är ju lite svårt att hitta något träd som vill samsas med björken.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Man ska akta sig för lömska planer...sådant får man bara ångra. Lyssna du på frugan!
    allt gott
    Annso

    SvaraRadera
  4. Bort med skräpet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, äntligen någon som förstår!
      ;O)

      Radera
  5. Ta bort sälgen!!!
    Är du go???
    Vi har just planterat en.

    SvaraRadera
  6. Har ett träd med rosa hängen, vet nån vad det är?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, är det en sälg med rosa hängen?

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.