fredag 22 juni 2012

Lailahägg

Prunus padus 'Laila'
I mitten av 1970 talet hittades en hägg med större blommor än alla andra, den växte i byn Kukkola i Torneådalen. blommorna är ungefär dubbelt så stora som på vanlig hägg, och när den blommar så påminner den om en Syrén med stora blomklasar.
Denna hägg hittades av en kvinna som heter Laila, så därför har häggen fått namn efter henne.
Sorten har utvärderats vid Försöksstationen i Öjebyn innan den så kommit ut på marknaden.

På bilden nedanför så håller jag en blomklase från vanlig Hägg vid sidan av Lailahäggens blomklase.
Skillnaden är som sagt stor.

Till vänster vanlig Hägg, och till höger den större blomman av Lailahägg.

Jag läste om denna hägg för flera år sedan i boken Träd och Buskar i Norr av Bernt Larsson, och redan då önskade jag att jag skulle hitta någon i en handelsträdgård. Jag kom att få vänta många år innan jag så fann en i höstas. Den såldes dessutom för halva priset då, liksom alla andra buskar och träd. Gissa om jag var nöjd.
Lailahägg (Prunus padus Laila) räknas som fullt härdig till svenska växtzon 8.

Här kommer en länk med fullständig information om denna underbara hägg:
http://eplanta.com/Customer/Egreen/filearea/Produkter/Trad_och_buskar/PRUPADBL/prunus_padus_ssp_laila_c.pdf


Den är ju inte så stor än vår nya Lailahägg, men här vid granen har den plats att växa sig större, den blommar ännu, men de vanliga häggarna har börjat att "snöa"och syrénerna står ännu i knopp här.

Till sist vill jag önska alla en Trevlig midsommar!

4 kommentarer:

  1. En lailahägg står högt upp på min att-införskaffa-lista.

    Glad midsommar!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Men den där måste jag ju bara ha! Ska googla och kontakta alla plantskolor inom räckhåll för att beställa ett eller två ex.
    Lycka till med din Laila önskar Laila!

    SvaraRadera
  4. Trevlig ny bekantskap! Jag hann beundra häggens kortvariga blomning och skulle gärna ha njutit av den längre! Nu fick jag ett träd till min önskelista : )
    /Cika

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.