onsdag 19 januari 2011

Brandlilja

Lilium bulbiferum
Det är fascinerande med brandliljor som fortfarande blommar där det en gång funnits både hus och trädgård. De står kvar och blommar fast ingen pysslat om dem på flera decennier.
Vi har fått några sådana liljor från gamla trädgårdar här runtomkring.
Jag läste i en bok att de skulle växa väldränerat och planterade två stycken så, men de höll på att gå ut en ovanligt torr sommar. Bäst trivs denna lilja i mullrik lagom fuktig jord.
Vid Svanåmyrens glömda trädgårdar fanns det kvar en som blommade fint när vi var där för något år sedan, den växte inte väldränerat utan nästan i en grop vid en gammal husgrund.

Brandlilja härstammar från Syd- och Centraleuropa och har länge odlats vid torp och gårdar i vårt land. Denna lilja har en förmåga att sprida sig med små groddknoppar (bulbiller) som växer ut i bladvecken, när de blivit mörka och stora som en ärta ungefär ramlar de lös och slår rot bredvid liljan.
Sedan när de börjar växa så drar de nya rötterna ned bulbillen i jorden som då utvecklas till en ny liljelök.
Redan efter något år kan de nya små lökarna blomma.
Den skarpt oranga färgen gör att dessa liljor inte riktigt planteras i dagens moderna trädgårdar på det sätt som den planterades förr. Nu finns det så många andra liljor att välja bland och Brandlilja känns väl kappast exotisk längre då den är så pass vanlig.
Under hela min uppväxt fick jag ständigt höra att denna lilja kallades för Kejsarkrona, så jag tar det med ro när någon berättar om sina vackra kejsarkronor för mig efter att jag av någon anledning berättat att jag har svårt att klara dem här.
Stolt visade sedan någon granne upp sin rugge med Brandlilja för mig, men jag blev ändå så glad när jag fick se en vacker Brandlilja istället, för vi pratade då om olika växter, jag menade Fritillaria imperialis, men de lökväxterna är lätträknade här i Brännberg.

Det som gör att jag tycker om denna lilja är att den har odlats av människor som bott här förut, den har blommat här i trakten långt innan jag kom hit och fick ett intresse för växter.
Jag tror att jag skall pyssla om mina brandliljor lite extra den kommande sommaren för att visa dem lite vördnad och respekt.
Det är trots allt ingen dussinlilja som man fyndar billigt utan en växt med sin egen historia.
Och vem vet vad som återstår av vår egen trädgård om 70 år?
Kanske då en Brandlilja finns kvar och blommar om sommaren, och påminner om att här förut fanns en trädgård som någon älskade för länge sedan.





5 kommentarer:

  1. En gammal kär växt... som man antingen avskyr pga.färgen... eller älskar för att den är ett sådant fint arv!

    SvaraRadera
  2. Hej Hans!
    Vad fint du har skrivit om Brandliljan, man blir glad av att läsa.
    Ja, visst är färgen rätt 'hård' i dagens trädgårdar men den är absolut värd att vårda med respekt.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Brannliljer gir hagen varme og liver sikkelig opp et ellers `tamt` uttrykk, syns jeg! Mange anlegger et eget bed med varme farger, som gult, orange og rødt! Det er jo riktig så flott!
    Lykke til!

    SvaraRadera
  4. hej hans! har kikat i din blogg då och då och fann häromdagen en brandlilja som jag tänkte ta hem och plantera löken av men då jag sedan skulle hämta den kunde jag inte hitta igen den!! den var så ståtlig och fin. skulle så gärna vilja ha en sådan eller flera hos mig. brukar bara ha sommarblommor men skulle vara kul att plantera några perenner och prova på att "odla" själv
    har du tips på var i boden med omnejd jag kan finna dessa och gärna andra liljor som klarar vår växtzoon, som inte är för svåra, då jag är nybörjare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Camilla, kul att du hittat min blogg.
      Jag håller med dig om att brandliljor är vackra och skulle själv vilja ha fler sådana i vår trädgård, men de är inte så enkla att finna, bäst är att få gräva upp en lök från någon rugge i någon gammal trädgård, eller att hitta någon kvarglömd på en plats där det förut funnits en trädgård.

      Kanske någon har hunnit plocka den lilja du spanade på, i sådana fall så växer den ju upp igen nästa år.
      Olika handelsträdgårdar här i Norrbotten har olika sorters liljor, och om du önskar de som är ovanliga går dessa att beställa om våren hos Spezialplant.
      Hoppas du finner många fina liljor, i boken "Lökar och knölar" visas många fina liljor som väcker ha-begäret.
      Lycka till.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.