fredag 28 september 2012

Kinesisk kärleksört

Sedum spectabile

Blommig fredag - Tro, Hopp & Kärlek

Tro.
En av de växter som trogen och trofast återkommer till vår trädgård varje sommar är den kinesiska kärleksörten Sedum spectabile.

Den sprider sig lätt och verkar trivas riktigt bra i några rabatter trots att den i viss trädgårdslitteratur beskrivs som en växt som bara klarar sig i en stor del av landet om den får ett skyddat och väldränerat ställe att växa på.
Det vet nog inte våra kärleksörter om, för här trivs de även bra i mulljord där det står vatten vid snösmältningen om våren.
Kärleksörtens vilja att växa här ger mig tro på att andra växter också skall trivas här.

Det har gjort att jag varit orädd att prova andra perenner med enligt böckerna lika dålig härdighet, som t ex. Vippvallmo, Bronsrodgersia, Parasollblad, Lunddocka och Julros.
Vippvallmon prövar jag åter igen efter att den förra dog, men bronsrodgersia, parasollblad, lundockor och julrosor klarar sig här, nästan lika bra som kärleksörten.
(Men den blå bergvallmon som skall ha bättre härdighet bara dör här i vår trädgård.)


Hopp.
De kinesiska kärleksörterna skänker hopp till traktens humlor.
Även när inget hopp finns kvar för humlorna, och de kyliga sensommardagarna gör att de knappt kan röra på sig, så hittar humlorna på något sätt ändå till de blommande kärleksörterna.

De kinesiska kärleksörterna lockar insekter i massor med något för mig ofattbart gott.



Så länge det finns liv finns det hopp, men det är en klen tröst för humlan när kylan snart rullar in och får de underbara kärleksörterna att bli till is. Det är faktiskt bara några veckor kvar tills det blir så i vår trädgård...
(Varför skrev jag så? Tanken på vinterkylan får mig att känna hopplöshet nu.)

Kinesisk kärleksört i novemberfrost

Kärlek.
Trots sitt namn så har kärleksörten knappast fått någon större kärlek av mig, nej jag behandlar dessa lite styvmoderligt då de trivs så bra och sprider sig med frön i den övriga trädgården.
Våra kärleksörter är gåvor som vi fått från en annan trädgård för 15 år sedan.

Men så hände det, jag såg en rödbladig kärleksört förra året, och den väckte en kärlek och ett begär jag aldrig känt för kärleksört tidigare.
Vad skulle jag göra annat än att köpa en sådan planta när jag så fann en till salu på en marknad tidigare i år.
Denna nya planta får mig att känna både tro, hopp och kärlek på samma gång.


För att läsa om andras tolkning av 'Tro, hopp & kärlek' hos Bland rosor och bladlöss, klicka på länken här under:




21 kommentarer:

  1. Fin tolkning av temat!!!Alla kärlek till kärleksörten:)
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin tolkning...=)

    Ha en skön helg !

    /Ninni

    SvaraRadera
  3. Kärleksörten huyser jag stor kärlek till. För den är fin året om.....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  4. En fin kärleksförklaring till en älskvärd växt.

    SvaraRadera
  5. Men, hur får du kärleksörten att sprida sig!!!? Det har den aldrig gjort här. Den kanske får för lite kärlek? ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  6. Jag har samma problem som Ruben :-) Härlig tolkning!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Visst är de vackra, kärleksörtarna och de är så tåliga och klarar hårda tag. Jag gilar att de har så många fina stadier under säsongen. Nu i augusti hittade jag en variant i min trädgård (har inte bott här så länge) som jag inte har sett förut. Den är ljusare i bladen och har en mycket mer kall rosa färg i blomman. Ha en fin helg. Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  8. Underbar tolkning av veckans tema.
    Det är så roligt att läsa din text eftersom du är så duktig med det skrivna ordet.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Vackert så det förslår! Kärleksörten är fantastisk även att plocka in. Den står sig länge i vas ...
    Tjingeling

    SvaraRadera
  10. Kärleksörten är ett måste i var man s trädgård, den lyser så vackert om hösten och är kärlek till sinnet

    ha en skön helg

    kram Kajsa

    SvaraRadera
  11. Härlig tolkning på temat.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  12. Vilka fina blommor. Den där rödbladiga var ju intressant... Min kärleksört blev angripen av tjocka gröna larver i våras så dom har blivit ganska fula i år.
    Trevlig helg! /Liv

    SvaraRadera
  13. Härlig tolkning! Trevligt att läsa:)).
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  14. Fina bilder och fin berättelse. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  15. Vilken trevlig berättelse! Jag hade inte tänkt plantera kärleksört i min trädgård, men jag har gjort det ändå och det är jag glad för nu. De är fina.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  16. Riktigt fint tolkat.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  17. Jaa, så kan man tolka ett ämne! Underbart!

    SvaraRadera
  18. Härligt tolkat.
    Ha en skön helg
    Vivian

    SvaraRadera
  19. Det är något speciellt med norrländska trädgårdar som jag gillar. Tack för titten!

    SvaraRadera
  20. Jag ska hitta en bra plats jag också, för kärleksört!

    SvaraRadera
  21. Kärleksört är väl verkligen Kärleksfyllt :)
    å missa nu inte....

    B
    L
    O
    G
    G
    P
    A
    R
    T
    Y
    T

    fortsätter......
    VÄLKOMMEN :)
    Håkan

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.