torsdag 17 maj 2012

Rosenkrage

Tanacetum coccineum

En av de perenner som blommar när sommaren är som bäst är Rosenkrage Tanacetum coccineum.
På något sätt så blev detta en riktig favorit för mig när mina ögon öppnades för olika trädgårdsväxter, jag hade inte förut sett denna färg kombination annat än i mina egna bilder jag ritat som barn.
En röd blomma med gul prick, något sådant fanns varken i min barndoms trädgårdar eller i naturen runt omkring.
Jag föll därför handlöst för rosenkragen då i tidigt 1990-tal.
Under många år blommade den plantan fint och gladde mig med sina bjärta färger, för att så plötsligt ett år inte finnas mer. Jag tror att den plantan torkade ihjäl en riktigt torr augustimånad för jag hade planterat rosenkragen mycket väl dränerat enligt de planteringsråd jag hade hittat.

Här om året köpte jag en ny Rosenkrage som jag planterade i lite mer fuktighetshållande jord, men ändå väl dränerad för vinterfukt.
Åter igen finns denna planta i vår trädgård, jag hade saknat de röda blommorna.
Rosenkrage finns även i olika rosa nyanser, de är också fina, men det var ju den röda som jag förälskade mig i då för länge sedan, så därför valde jag denna variant även denna gång.
Den röda rosenkragen har hamnat i en rabatt där jag försöker samla växter med varma färger, jag har en ambition om att det skall bli så, ännu är det lite mix à la sillsallad i denna rabatt, men växter med rosa blommor har jag försökt att flytta undan så de inte krockar med orange blommande växter.

Rosenkragen blir omkring 60 centimeter hög och vill ibland ramla omkull, så den behöver stöd av något slag för att inte ligga ned då den blommar. Jag har försökt att låta andra mer stadiga perenner växa där bredvid, då kan den luta sig mot dem om den blir yr och tippar omkull.

Jag kan inte låta bli att fascineras över att denna växt, som med ett ursprung i Iran, Kaukasus och Armenien vill växa och övervintra snällt i vår nordligt belägna trädgård, trots att den ju fått flytta så långt norrut.
En sval sommar i midnatt-sol ger ju helt andra förutsättningar än en sommar i trakterna av Turkiet
Ändå överlever den här och förgyller vår trädgård i sommartid med sina blommor i röda nyanser.
Att den dessutom tillhör de perenner som är vanlig i de flesta handelsträdgårdar gör ju inte saken sämre.

Rosenkrage hade tidigare det latinska namnet Chrysanthemum coccineum.

Rosenkragen får bli mitt bidrag till tävlingen X-faktor hos norska bloggen Moseplassen. Klicka här för att se alla röda bidrag.



Jag hoppas att Rosenkragen är nog röd för att vara med bland de röda och orange färgade blommorna, för jag tycker den är fin, även om den är till synes enkel.

7 kommentarer:

  1. Den är trevlig! Jag kommer på att jag aldrig haft en rosenkrage i någon av mina trädgårdar...varför? undrar jag nu. Fint att den trivs där uppe hos er, tänk vad växter kan vara anpassningsbara.

    SvaraRadera
  2. Den fattas mig inser jag:) hade den i min gamla men i min nya har den aldrig blivit köpt...konstigt!! Man det kanske r så att jag helt enkelt glömt bort att den finns, tack för påminnelsen om den.
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  3. Fin blomma du presenterar! En som jag ännu inte tänkt på att skaffa. Men, det är roligt att höra om växter som klarar sig bra under de kalla vintrarna!
    /Cika

    SvaraRadera
  4. Mycket fint! Jag gillar dina inlägg om vilka blommor du har! Tack!

    SvaraRadera
  5. Rosenkragen er en artig og fargeglad blomst. Så fint å se den i full blomst hos deg. Jeg har sådd frø for første gang i år. Håper mine blir like fine som dine. Lykke til i konkurransen.

    SvaraRadera
  6. Rosekrage er en vakker blomst, i all sin enkelhet. Lykke til!

    //Maya

    SvaraRadera
  7. Flott bilde av denne fargesterke veksten!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.