torsdag 29 december 2011

Liljekonvalj

Convallaria majalis

Jag hör ibland att Liljekonvalj Convallaria majalis skulle vara fridlyst, men det har jag svårt att tro med tanke på de mängder som växer här i närområdet.
Några kilometer från vår by, längs en mindre väg fanns förut ofantliga mängder av Liljekonvalj.
Alla bybor med ett intresse för blommor åkte dit, år för år och plockade sig en stor bukett när de blommade i juni månad. Ibland undrade ju då någon om de var fridlysta, men vi tittade på varandra och sa;
Nej, det kan inte vara möjligt. Inte här i alla fall.
För snart tio år sedan byggdes vägen om och breddades, men ännu finns många liljekonvaljer kvar, trots att nästan hälften försvann vid ombyggnaden.



Iskonvalj

En gång fick jag iskonvaljer med posten från en god vän i Skåne. Det var spännande att driva fram sådana blommor mitt i vintern. De som växte upp var nästan vackra några dagar men torkade sedan bort i den torra och varma luften inomhus.
Jag läste sedan att om man vill lyckas med konststycket att driva fram egna iskonvaljer så skall man gräva upp några om hösten sedan bladen vissnat. Man skall se till att få med de med runda knoppar som finns just under marken, de är dessa som utvecklas till blommor. De knoppar som är spetsiga blir till blad.
Sedan skall dessa förvaras mycket kallt, kanske rentav frysta i mer än ett år, då är de redo att plockas fram till den julen.
Om de inte får sin långa vintervila så kommer de inte att blomma.
Det kan ju vara bra att veta för den som planerar något sådant.
Själv är jag för otålig för sådana projekt, men jag njuter av några liljekonvaljer i rabatten under sommaren.
De sprider sig som en löpeld och kom in i rabatten av misstag då en annan perenn planterades.
Nåja, de är ju så vackra då de blommar att de får vara kvar, de stora bladen är ju lätta att slita bort om man blir less på dem.

Vill du läsa mer om Liljekonvalj så kan du göra det hos fina bloggen 'My rented garden', klicka på länken här nedanför...
http://myrentedgarden.blogspot.com/2011/12/convallaria-majalis-flore-pleno-dubbel.html

4 kommentarer:

  1. Så komiskt att vi både skrev om samma blomma idag:) Kul!!!
    Liljekonvaljen är fridlyst på Öland, i Kalmar, Kronobergs, Stockholms och Södermanlands län efter vad jag kan förstå.Så inte här uppe så vi Ha en underbar dag i snöskottar vädret!!

    SvaraRadera
  2. Liljekonvaljen är ju riktigt fin.
    Jag fick också in den i en rabatt och den har jag försökt hålla tillbaka men det är ganska svårt.
    Jag har den även i rosa, den sprider sig inte lika mycket som den vita.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Hos oss är liljekonvaljen inte så utbredd. Jag kommer ihåg ett ställe där de växte när jag var barn. Men, där finns inga kvar nu. Men, jag har planer på att ta in den i min trädgård : )
    /Cika

    SvaraRadera
  4. Liljekonvaljer är verkligen vackra. Bra att Berit ovan förtydligade, det visste jag inte, trodde de var helt fridlysta. Visste inte heller att de kunde sprida sig så, fast de får de gärna göra hos mig :-)

    Önskar dig en fin Nyårshelg!
    Annika

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.