lördag 13 augusti 2011

Lilium 'Notshka'


Jag måste bara visa den vackert blommande röda lilja som just nu förgyller vår trädgård.
Lilium 'Notshka' heter den och det är en hybrid från Ryssland.


Jag har förut i sommar besökt två vackra trädgårdar i Piteå, två trädgårdar som har egna bloggar.
Från trädgården med bloggen;
 http://helenstrdgrd.blogspot.com/, kommer denna vackra lilja. Jag besökte Helen för att köpa en annan växt hon köpt av Larz Danielsson på Spezialplant, http://www.spezialplant.nu/
Helen är mycket givmild och jag åkte därifrån med tre påsar fådda växter. I en av påsarna fanns denna ovanligt vackra lilja.
Tack igen Helen.

Den andra trädgården i Piteå jag besökte har följande blogg;
 http://myrentedgarden.blogspot.com/,och det var likadant där. Jag besökte Berit för att köpa växter hon hade till salu, och även där var givmildheten stor, jag kom hem med mycket mer än jag köpt.
Tack igen Berit.

Kanske är Pitebor ovanligt frikostiga och givmilda...


Helen berättade att denna lilja får bulbiller i bladvecken de första åren den blommar, så jag kan så dessa och på det sättet få fler vackra liljor.


Jag är glad att jag börjat blogga och fått träffa både Helen och Berit och fått förmånen att se deras fantastiska trädgårdar.
Kolla gärna själv deras bloggar som jag länkat till här ovan, så får du se en glimt av de trädgårdarna.

Ha en bra helg.

3 kommentarer:

  1. Hej Hans!
    Vad roligt att Liljan blommar nu fint hos dig :=)
    Vad snällt du skriver om mig, blir nästan generad :=)
    Vi ses ju snart igen.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Hans, Have a little time to call my own tonight so decided to check out recent posts on your Blog. That red is really red. I have one daylily that is red like that and was a gift. I am sure it will appear on my blog in the future. Really red and outstanding. Jack

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.