onsdag 26 januari 2011

Kungsängslilja

Fritillaria meleagris
Kungsängsliljan som härstammar från europas centrala delar har sedan den införts till Sverige i slutet av 1600-talet även förvildats på vissa platser. Den inplanterades först i Botaniska trädgården i Uppsala och spred sig sedan till Kungsängarna där den fortfarande växer. Där är kungsängsliljan fridlyst.

Kungsängsliljan är en riktig tuffing som klarar sig bra här i landets norra del, så även hemma hos oss.
Om våren är varm så blommar den redan i maj månad och eftersom vi inte är bortskämda med vårblommor i vår del av landet upplevs den som sagolikt underbar där den böjer sina schackrutiga blommor och förbereder oss på sommarens blomsterprakt. Någon enstaka blomma blir vit.


När jag planterar de små lökarna på hösten är det viktigt att köpa dem så fort de kommer till butiken för redan efter några dagar så kan lökarna ta skada av den torra butiksmiljön och torkar så småningom ihjäl.
Att köpa Kungsängslilja billigt från butiken i oktober är dömt att misslyckas, då de mest troligt redan torkat ihjäl och även om de är vid liv så behöver de några veckor på sig att rota sig inför vintervilan.
Här i Norrbotten skulle jag önska att butikerna skulle börja sälja blomsterlökar redan i augusti, istället som nu, i mitten av september. För att kungsängsliljorna skall hinna rotas så planterar jag dem i krukor vissa höstar och låter de stå några veckor i växthuset för att få rötter.
Sedan är de redo att möta vintern och kan stå utomhus med lite löv som skydd mot den värsta barfrosten.
Men bäst är ändå att plantera dem där de skall växa, så slipper man besväret med krukorna.



Jag brukar ha med någon blommande Kungsängslilja i kruka som present till vänner och grannar den tiden på året. Sedan har de en perenn växt som blommar år efter år, förutsatt att de planterar kungsängsliljan i fuktig jord. De små lökarna tål inte ens att torka under viloperioden mitt på sommaren.
Jag har haft ihjäl åtskilliga kungsängsliljor på det sättet, efter en riktig torkperiod under sommaren så kommer de aldrig mer tillbaka om de inte då växer i fuktighetshållande jord.
De vill samtidigt inte växa i blöt jord, så det gäller att hitta det rätta läget.

Plantering av Kungsängslilja i kruka

3 kommentarer:

  1. Hej Hans!
    Måste vara en väldigt uppskattad gåva att få en kruka med Kungsängsliljor.
    Det är en av mina absoluta favoritblommor på våren.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig blogg! Och tack för info om kungsängsliljorna, jag kom hit via googling på dem och "skötsel". Jag skulle nämligen gärna vilja ha några här i min lilla trädgård... de är så vackra! (och jag bor i Uppsala, så de BORDE trivas här ;))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt säker på att de klarar sig fint hos dig i Uppsala - "Kungsängsliljornas vagga".

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.