söndag 24 april 2011

Scilla, Rysk blåstjärna

Scilla siberica
Vad vore våren utan de små blå blommor av Scilla som sätter färg på rabatter och gräsmattor efter en lång och trist vinter.
Scilla är en del av det latinska namnet som denna växt har.
Det svenska namnet är Rysk blåstjärna, men det latinska namnet har blivit det vanligare i detta fall, ialla fall här där jag bor.
Av namnet Siberica framgår att den är sibirisk, den har sitt ursprung ett område från mellersta Ryssland till Främre Asien och Kaukasus.
Växter som har med det latinska namnet Siberica är oftast härdiga i en stor del av vårt land, så även i detta fall.

När vi började samla in växter till vår trädgård så var just Scilla en av de första växter som vi planterade in här. Vi fick en tuva av en granne som har dessa i rabatten mot sin husgrund. Han har en källare som avger lite värme och därför blir inte tjälen speciellt svår i denna rabatt. Hos honom blommar Scillan en hel månad före våra vågar upp i mitten av maj månad. Någonstans läste jag att Scilla vill växa i lite lagom fuktig jord, men min grannes rabatt blir snustorr ibland på sommaren och ändå trivs de bra där.

Min grannes blå Scilla.

 
Han har sina Scillor bland sina rosenbuskar och där kan scillans blad stå kvar och vissna ifred när tiden är inne för det. Att ha blå Scilla i sin gräsmatta är snyggt när de blommar, men efter blomningen måste bladen få stå kvar tills de själva vissnar. Om de klipps av före det så hinner de inte ladda den lilla löken inför nästa års blomning. De små gröna scillabladen gör inget större väsen av sig, men under den tid som de står där innan de vissnar hinner gräset i gräsmattan växa så mycket högre.
Kan du stå ut med att ha en del av gräsmattan vildväxande i början av trädgårdssäsongen så är en plantering i gräsmattan det rätta för dig, vill du ha en kortsnaggan grön gräsmatta hela säsongen bör du bör du istället plantera in Scilla i rabatten eller under buskar och träd där bladen kan få stå kvar hela tiden tills de vissnat.
Här i Norrbotten vet jag inte om att det någonstans blommar blått av Scilla i någon park eller större trädgårdsanläggning som jag sett Scilla göra i de södra delarna av landet, men det kanske finns sådana blå gräsmattor här ändå. Norrbotten är ett ganska stort område, och jag har inte varit överallt.

Lökar av Scilla finns till salu om hösten, de är inte speciellt dyra och finns oftast även till salu i matvarubutiker. De bör planteras tidigt om hösten för att lökarna skall hinna få rötter innan tjälen kommer men jag har provat plantera sådana lökar sent om hösten och de har överlevt bra ändå.
Scilla sprider sig frikostigt med frö på platser där den trivs bra.


1 kommentar:

  1. Underbara blommor!
    Roligt att hitta en blogg som odlar så långt norrut :) I samma zon som jag, trevligt, hit återkommer jag!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.