tisdag 1 februari 2011

Jättevallmo

Papaver pseudo-orientale
Våra plantor av Jättevallmo kommer från en frösådd för 15 år sedan. Det var min fru som drömde om dessa blommor och planterade sedan de små plantorna vindskyddat, soligt och väldränerat.
Hon fick vänta många år innan den första röda blomman vecklade ut sina kronblad.

De röda blommorna står där så intensivt någon dag men alltför snart faller kronbladen och kvar blir bara frökapslarna. Men det är ändå inte illa, för de stora frökapslarna är vackra även de.
Jättevallmo härstammar från Turkiet och Kaukasus och kräver för att överleva här hos oss en mycket väldränerad plats.
En granne hade förut en av byns största exemplar av Jättevallmo planterad direkt mot en varm källare i söderläge. Den var magnifik!
Tyvärr var den tvungen att flyttas vid en omdränering runt deras hus. Jag tror inte att den överlevde en hel vecka på den nya platsen. Där var jorden för kompakt och fuktig.
Det var nu för många år sedan men jag tror fortfarande hon saknar sin stora Jättevallmo.

1 kommentar:

  1. Hej Hans.
    Här där jag bor har vi zon 5 enligt zonkartan.
    Men jag testar det jag kommer över.
    Berberisen har jag haft i 3 år. Köpte den hos Märta Eklund, Vargvikens trädgård i Burträsk.

    Vallmo är ju jättefin.
    Jag har en vit jättevallmo. Papaver orientale "Royal Wedding" en fantastisk blomma, men det gäller att plocka frökapslarna för annars blir det för många. Den dubbla sortens vallmo är jag tacksam för att den fröar av sig i rabatterna den är så dekorativ. Det går ju lätt att rensa bort där det blir för tätt av plantor.


    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.