tisdag 3 april 2012

Klippstånds

Ligularia dentata


Våra klippstånds är stora perenner som trivs att växa där jorden alltid är fuktig, om det blir för torrt trivs de inte.
Kanske är dessa växter några av våra trädgårdsväxter som är mest känsliga för uttorkning?
Vi hade för många år sedan en planta som vi i oförstånd planterade på för torr plats då vi fick den, den torkade ihjäl efter bara någon vecka.
För snart två år sedan köpte jag de klippstånds som vi har nu.


Ligularia dentata
En av dessa har mörkt rödfärgade blad och den utsatte mig för svåra frestelser när jag såg den hos en handelsträdgård.
Inte ens det sky-höga priset fick mig att backa, jag köpte den och kunde nöjt plantera den på en fuktig plats i vår trädgård.
En månad senare köpte jag ännu en klippstånds med namnet 'Desdemona', den har inte lika röda blad men är snygg med sina röd-gröna melerade blad.
Denna köpte jag för halva priset vid en utförsäljning och hade nästan kunnat köpa åtta till för att nå det överpris jag betalade för den med mörkröda blad.

Men ibland blir begäret för svårt och andra gånger har man tur och fyndar billigt.
Hur tokigt det än kan tyckas så kan man känna att man fyndar växter även då de är för dyra.

Ligularia dentata 'Desdemona'
De båda plantorna växer nu i fuktig lerjord och trivs bra med det, riktigt soliga varma sommardagar så slokar bladen betänkligt, men de reser sig igen när det blir kväll.
Klippstånds vill även växa i näringsrik jord för att trivas toppen.

Denna växt tillhör Ligularia släktet precis som även Spirstånds och Gullstav gör.
Klippstånds är vildväxande i de centrala-och de östra delarna av Asien

Dessa växter har vi för de vackra bladens skull men de gula blommorna är fina de med.


9 kommentarer:

  1. Jag gillar Ligularia och har några olika sorter i trädgården. Det är väl främst de vackra bladen jag har fallit för :=)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Ja, de har riktigt dekorativa blad!
    /Cika

    SvaraRadera
  3. Jag har inte riktigt fastnat för Ligularia än, men jag börjar inse att de är användbara. Vet du namnet på den riktigt mörka? Man måste ju börja någonstans. :-)

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att den mörka är en 'Britt-Marie Crawford', men helt säker är jag inte. Trots sitt överpris så saknade plantan namnetikett.

      Radera
  4. En favorit här också! Växten ger dubbel glädje, både de stora dekorativa bladen och de gula blommorna är snygga:)

    Magnus

    SvaraRadera
  5. Samma här det är de fina bladen som jag också fallit för.
    Den jag har vet jag inte namnet på. Mörkt röda blad. Men det kvittar dekorativ är den i alla fall.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Solglada blommor att bli glad av! :)
    Ha det gott

    SvaraRadera
  7. Hej.

    Jag har tyvärr inga erfarenheter av någon Ligularia men ett inköp från i fjol - ett reaplanta faktiskt - står på vänt i trädgårdslandet och ska få komma på plats i år. Hoppas den blir lika fin som hos dig.

    Om du är nyfiken på Natur&Trädgård har jag gratisex som jag gärna skickar till dig om du vill. Maila bara din adress till kristina@bonandergardendesign.se så lägger jag den på posten.

    Ha det så gott
    krisitna

    SvaraRadera
  8. Lustigt, den Ligularia som jag har, köptes som en Desmonda och har mörkt röda blad. Men den har frösått sig och vissa nya plantor har fått blad med mer gröntoning i. Själv är jag mycket förtjust i Klippstånds. Och ser att fler nya sorter är på gång utomlands med namnet Liguaria osiris. Liguaria Osiris Cafe verkar ha nått hit.

    Ha det bra!
    Ulla
    i Småland

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.