onsdag 19 september 2012

Lingon

Vaccinium vitis-idea


  

Lingon växer i vår trädgård på den del av "gräsmattan" som aldrig täcktes med matjord då den nya trädgården anlades i mitten av 1980-talet.

Envist håller sig lingonriset kvar söder om vårt växthus, och även där trädgården övergår till natur.

Men vill vi plocka lingon i större mängder så får vi gå en kort promenad in i skogen vid vår trädgård, där på den ljusa tallheden trivs lingonen bra.

Lingonmarker.

Det är på torra marker i tallskog som lingon växer bäst, men lingonriset klarar även att växa i skuggan, men ger då inte lika mycket bär. Jorden skall ha lågt ph-värde, lingon trivs inte om ph-värdet överstiger 5,5.



Lingonriset är en vintergrön lågväxande dvärgbuske som har läderartade blad, under försommaren blommar lingonriset med vackra blommor, men de är så små att de kan vara svåra att upptäcka för en stressad heltidsarbetande småbarnsförälder som jag själv.
Jag lugnade ned mig en smula och sjönk ned på huk bland ris och mossa för att fotografera de små blommorna.





Lingon är ett av de bär som alltid betytt mycket för oss människor, de har alltid varit lätta att bevara då bären innehåller naturliga konserveringsmedel. Det som ger lingonet sin sträva sura smak är bensoesyran som är en av orsakerna till den långa hållbarheten.
Bären klarar att ligga under snön hela vintern för att sedan under våren ätas av skogsfågel.
Själv plockar vi bara lingon nu under hösten, när frosten varit för svår får de vara kvar, även om smaken mildras något av just frost.




 Lingonsylt:
2 kg lingon
500 gr strösocker

Koka lingon tills de kokar sönder och påminner om sylt.
Kyl ned den varma lingonsylten i kallbad och och rör ned strösocker.

Det blir en fin och tjock lingonsylt.


Lingonglass:
4 äggulor
3/4 dl florsocker
5 dl lingonsylt
4 dl vispgrädde
3 äggvitor

Vispa äggulor och florsocker poröst.
Rör ned sylten i äggsmeten.
Vispa grädde och äggvita var för sig.
Vispa ned grädden i lingonblandningen.
Rör försiktigt ned äggvitorna i smeten.

Häll i en lagom stor form och låt den ligga i frysen i minst fyra timmar.



Den här lingonglassen är en riktig favorit hos oss, men vår granne tycker den blir för syrlig.
Hon byter ut lingon mot hallon istället, och det blir också gott, (men lingonglassen är bättre)

Hej svejs i lingonskogen!






9 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder! Att kunna plocka lingon i skogen väcker massor av barndomsminnen :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Jag äter gärna upptinade (av vårsolen) lingon, tycker de är allra godast då! På vår del av tomten som är skogstomt, växer det lite lingon, men mest blåbär. Längre upp i skogen brukar det finnas lingon, frugan och barnbarnen hittade dock inte så mycket i söndags.
    Jätteglad blev jag åt att du hade röstat på humlan! ;-). Jag uppfattade det som att hela bidraget tävlade, så går man bara efter bilden har jag nog tyvärr inte så stor chans.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Hejsan Hans!
    Vilka fina bilder och lingonglassen ser supergod ut.
    Härligt med en skogsdag.
    Själv är jag numera för lat så jag varken plockar eller kokar sylt utan köper färdigt halvfabrikat på affären ;=)

    Önskar dig en härlig dag!

    SvaraRadera

  4. Hej Hans!
    Så fina bilder på en av mina absoluta favvon bland skogsväxter/bär!
    Ditt lingonglassrecept får mig att vilja smaka på en gång - jag tror jag tar flyget...har du kvar lite om några timmar;))))???

    SvaraRadera
  5. Fina bilder du visar! Lingon är verkligen både vackra och jättegoda!
    Kram carina

    SvaraRadera
  6. Fina bilder du visar! Lingon är verkligen både vackra och jättegoda!
    Kram carina

    SvaraRadera
  7. Har länge letat recept på lingonglass, åt det på Gotland på -80-talet, tack!

    SvaraRadera
  8. lucky you. i love sour cranberry taste.

    SvaraRadera
  9. Ser jättegott ut det måste jag prova. Kram Hatty :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.