onsdag 20 juni 2012

Lunddocka

Glaucidium palmatum

Förra sommaren så besökte jag en mycket vacker trädgård.
Det var första gången som jag såg den trädgården, och trädgårdens skönhet gjorde mig helt betagen.
Jag hade svårt att tro att en sådan anläggning var möjlig att skapa här i Norrbotten.
Men jag hade fel, för trots att trädgården finns på gränsen mot svenska växtzon 6 så är den fylld av stora frodiga växter som skapar olika rum i den trädgården, och ger mer djungelkänsla än vad jag trodde var möjligt på dessa breddgrader.
Trädgården är fylld av ovanliga växter och flera av dessa hade jag aldrig förut sett eller ens hört talas om.

Jag tänkte att man får hoppas att det en gång blir så här om man kommer till det Himmelska paradiset, att få gå omkring och nyfiket beundra växtligheten och fråga trädgårdens mästare om växternas namn.

I ljuset av kvälls-solen blir vår Lunddocka helt annorlunda.


Så såg jag en växt med stora vackra blad, jag fick veta att den hette Lunddocka (Glaucidium palmatum). Jag var alldeles för fascinerad över växt-upplevelsen för att komma ihåg det då, jag gick vidare och såg många andra växter innan jag åkte hem.
Jag fick även med mig många spännande perenner från ägarens olika frösådder, det tog lång tid innan jag bestämt mig för vart de skulle växa i vår egen trädgård.
Så fick jag sedan ett mejl av trädgårdens ägare som skrev att hon glömt att skicka med en planta av Lunddocka och några andra plantor när jag besökte henne. Jag fick göra ännu ett besök och hämta de plantorna.

Jag planterade min lilla Lunddocka i den rabatt som skuggas av några träd under en stor del av dagen, och hoppades på att den skulle klara det lite kallare klimat som råder här i vår trädgård.
Jag var lite osäker sedan jag läst att Lunddocka har sitt ursprung i Japans skogar. Skulle en växt därifrån klara att överleva i norra Sverige...


Jag drog en lättnadens suck när jag såg att plantan visade livstecken i våras, den hade klarat en vinter här i Brännberg som varit ovanligt kall, dessutom hade sorkarna låtit den stå kvar då de kalasat på mycket annat innan snön kom förra året.
Kanske vår lilla Lunddocka inte kan imponera på Er med stora jätteplantor av denna växt, men för mig är den en av trädgårdens rariteter. Jag tycker att den är så fin och den blommar ännu här.


Någon vecka efter att jag fått den lunddockan köpte jag en liten planta på Blomsterlandet i Luleå med samma vetenskapliga namn som Lunddocka, men denna kallas för Lönnvallmo (Glaucidium palmatum).
Kanske är det också en variant av Lunddocka? Kanske kärt barn har många namn?
Bilden här under visar det enda blad som den plantan har i år.


Om ni blev lite nyfiken på att själva se bilder från den fina trädgård jag skrivit om här ovan, så kan ni hitta många bilder därifrån i Helens fina blogg Tankar om och från min trädgård.
Det är hennes trädgård som är så fin, och hon som är så givmild.
Här kommer en länk: http://helenstrdgrd.blogspot.se/

Tack än en gång Helen för de växter jag fick av dig.

6 kommentarer:

  1. Håller med, en helt underbar växt! Kallas även för Bägarlönn :) din planta blir nog också större med tiden, dom växer långsamt i början, vill ha mycke näring.
    Ha det jättebra!

    SvaraRadera
  2. Det är så skönt att det finns vetenskapliga namn så man slipper bli förvirrad hela tiden. Fast å andra sidan vill man ju inte vara utan trivialnamnen. Både lunddocka, lönnvallmo och bägarlönn är väldigt vackra namn.

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  3. Men så många snälla fina ord du skriver om mig och min trädgård. Blir både glad och rörd, Tack.
    Roligt att Lunddockan har överlevt och blommar fint, här hos mig har den nyligen blommat över.

    Håller på med rensning av rabatterna fortfarande, har aldrig tidigare varit så här sen. Läste i dagens tidning att det har varit regnrekord i Piteå och det har jag varit väldigt medveten om. Hittills har det kommit 130mm. under juni och månaden är inte slut ännu.

    Önskar dig och din familj en Trevlig Midsommar!

    SvaraRadera
  4. Visst är Lunddockan fin.
    Jag är så glad att äntligen ha fått en vit. Det har blivit ljuslila av fröer från vit Lunddocka.

    Den växten är en raritet det tycker jag ochså.

    Ha en riktigt fin midsommar.

    Gunilla

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.