tisdag 8 januari 2013

Rosenhallon


Trädgårdens tråkigaste växter. Plats nummer 7

Rosenhallon Rubus odorátus

Vid en vägg med söderläge inne i Boden växer stora buskar av Rosenhallon.
Vi fick ta rotskott från en av buskarna för mer än tio år sedan, men i vår trädgård blir de aldrig så fina som de inne i Boden.
Här blir plantorna knappt en meter höga, och det först på sensommaren.
Nästan alla grenar fryser ner varje vinter, och plantan får nästan helt börja om från början.
Jag har länge varit osäker om detta är att räkna som en perenn som ska vissna ned, eller en buske som blir högre för vart år som går..
Hos oss är den som sagt knappt en halv-buske.
Rosenhallon har annars ett rykte om att kunna trivas överallt, men vårt klimat är nog lite för kallt då denna växt kanske når sin gräns vid svenska växtzon 5.

Rosenhallon härstammar från östra Nordamerika, och trivs bra även i skugga med näringsrik mark.
Jag gissar att den stora grannen björken är en del av förklaringen till att vårt rosenhallon lider.
Björken tar allt vatten och all näring. Just inget blir kvar till vårt stackars rosenhallon.

Jag tyckte en gång att det var något spännande över växtkraften och höjden på dessa buskar jag såg inne i Boden, men allt som var spännande lämnades ju kvar där och här hos oss hankar sig den stackars plantan fram och trivs inget vidare.
Men den har börjat att ge rotskott.
Kanske jag måste flytta några rotskott till mer näringsrik mark?

För något år sedan blommade den och då var den ju fin de få dagar som blommorna satt kvar.
Nej jag hade nog för höga förväntningar på vårt rosenhallon.

Rosenhallon hamnar därför på listan över de mest tråkiga växter som vi har i vår trädgård.
Kanske jag ändrar mig någon dag...


7 kommentarer:

  1. even during the cold season, my raspberry is showing
    new sprouts too and i am proud of them. but mine is white
    flower. your rose pink is such a lovely charming one.

    last few days has been like spring time here..and i am already excited about the spring garden. you?
    birds started visiting my garden and entertaining me
    these winter days.

    thanks for the wish.
    happy year to you and your family too.

    SvaraRadera
  2. Jag har också en rosenhallon, ståendes i en kruka. Eftersom jag är lite rädd att den ska sprida sig allt för mycket har jag inte vågat sätta ned den i jorden. Överlevt har den i alla fall gjort ett par säsonger i krukan... Kanske hittar jag en plats åt den i vår.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Nu har jag läst om dina tråkväxter och kan väl hålla med dig om ett par. Här nere kan rosenhallonen bli för välvuxna och ogräslika... men på rätt plats är det en fin växt och tråkigt :-) att den inte trivs hos dig.

    SvaraRadera
  4. Åhå, nu vet jag att ett fullständigt vansinnigt stort snår av växter jag sett är i Kloten är - rosenhallon. Jahapp. Tur att jag inte lånade lite av det snåret då. :-)

    SvaraRadera
  5. Så kul att jag hittade hit! Och en trädgård "lite" norröver, det ska bli spännande att läsa här och titta på bilder. Själv hittade jag hit via Törnrosas Trädgård och jag bor i Bohuslän vid kusten, i ett stenbrott, så jag har sten att kämpa mot!
    Agneta

    SvaraRadera
  6. Har ingen erfarenhet av rosenhallon men gillar det poetiska namnet!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  7. Rosenhallon är ju som ett ogräs, konstigt att de fryser ner hos dig, de verkar tåla hur mycket som helst. Jag har satt dem framför vårt stora hemgjorda dammfilter, som de gömmer bra. Har du hört öknamnet på dem? Bekanta i Byske har berättat att den förr kallades dassbuske, för att där stod den och skymde bra!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.