torsdag 3 februari 2011

Krollilja

Lilium martagon "album"
I vår trädgård växer några vita och rosa krolliljor, här skall jag berätta lite om dem.
Jag hade under några års tid köpt små lökförpackningar om våren för att få en egen Krollilja sedan jag läst om hur krolliljor blommar i hundratal under päronträden i Klosterträdgården i Vadstena.
Jag ville så ha en egen. Det fanns bara rosa varianter att köpa, men jag hade egentligen velat ha en vit.
Men det var lättare sagt än gjort. De små lökarna dog innan det hann bli något av dem, mest troligt så vattnade jag ihjäl dem innan de hade hunnit börja växa.
Min lycka var fullständig då vi fick en stor planta av en Vit Krollilja våren 1998. Jag kommer fortfarande ihåg hur paff jag blev när jag blev erbjuden att hämta den och andra perenner från en av min mors väninnors trädgård. Hon skulle flytta till lägenhet och visste om att vi var intresserade av blommor.
Hennes stora vita krollilja härstammade från Västerbottens inland så hon var säker på att den skulle klara sig även hos oss i Brännberg.

Inte nog med det, något år senare flyttade några av våra vänner till eget hus. De var och är fortfarande totalt ointresserade av växter och allt som hör trädgård till.
I rabatten runt deras hus växer många stora vackra krolliljor. Även därifrån fick vi plocka det vi ville ha. Jag kände mig nästan som en tjuv som fick hämta hem sådana växter och tog en vit till och en rosa.
Kanske vårt trädgårdintresse har smittat dem lite för jag tror ändå att de numera uppskattar sina underbara krolliljor. De bor i Luleå och där börjar krolliljorna att blomma nästan två veckor före våra.

En vinter för några år sedan råkade vår stora vita Krollilja ut för barfrost i januari. Lökarna var då alltför grundligt planterade. En av lökarna började sedan på sommaren att falla sönder i delar, jag plockade upp dessa och stoppade ned dem i en kruka där mitt Ginkoträd växer. Två år senare hade jag flera små plantor av krollilja som jag i min tur kunde ge bort till en granne som under några års tid beundrat våra krolliljor.
Nu blommar de även så vackert hemma hos henne.



Våra krolliljor har förut varit planterade på olika platser i vår trädgård men har nu fått flytta till rabatten där vår stora vita växer. Den trivs bäst och blommar längst av alla där den står i skuggan av stora träd. De andra som förr fick för mycket sol och torka har inte mått bra.

En av vår trädgårds ståtligaste växter är utan tvekan den vita krolliljan.
När den blommar i juli månad känns det konstigt att resa bort de år vi har sådana planer, för blomningen varar inte så länge, speciellt inte om det är varmt väder.
Den vita krolliljans doft sprider sig runt hela trädgården när blommorna just öppnat sina knoppar.
Människor har sedan länge arbetat med att anlägga trädgårdar, och på det sättet skapat sig en egen blek kopia av det himmelska paradiset här på jorden, i en strävan efter att nå det Gudomliga. När en växt som denna blommar i vår trädgård så känns denna strävan fullbordad. Himlen är nära.


Jag fick lökar av en Svart krollilja av Mona som jag jobbat med förut.
De har blommat så fint, de blommar lite senare än de övriga krolliljorna.

4 kommentarer:

  1. Låter underbart! Krollilja är en av mina favoriter.

    Jag har själv precis sått krollilja (rosa). Har hört att det tar flera år innan den blommar. Hur som helst, snart har fem, sju år gott och man tänker... Varför satte jag inte de där fröna.
    En granne som har krolliljor "som ogräs" har sagt att jag kan hämta där. Kankse det... :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Hans!
    Underbar bild på en underbar Lilja :=)
    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar krollilja! Jag fick lökar förra året och jag hoppas att dom kommer att blomma i vår! Längtar!
    Ha en fin helG!

    SvaraRadera
  4. Hej Hans.

    Visst är krolliljorna fantastiska, här växer den vita i en vitblommande rabatt och den riktigt lyser när det är lite skymmning. En fantastisk växt. Även en i mörkt rosa finns.
    Fjällvallmon har jag frösått, köpte frön på Tradera, säljaren var ifrån Roknäs, Piteå.


    Bergvallmon har jag planterat där det är morgonsol. Stora stenar finns i rabatten det hjälper till för att hålla lagom fuktighet. Under jorden är det grov sand och det gör ju att det blir bra dränering.
    Annars gör jag ingenting åt plantan,
    den har stått på samma plats i tre år nu så den verkar ju trivas.
    Det är inte det enda ex. av bergvallmon som jag köpt och planterat på andra ställen men de har försvunnit.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.