fredag 2 november 2012

Rosenrot ?


Blommig fredag - Hemlig

En av de växter som finns i vår trädgård, och som faktiskt även är en av våra favoriter, är trots det okänd och hemlig för oss.
Vi har försökt att lära växtens namn, men ingen vi frågat har haft någon aning.
Det är nu länge sedan vi slutade fråga folk om de känner denna växt, vi gav upp vår förhoppning om att få veta växtens namn och det hela föll i en slags uppgiven glömska.

Förra året så hittade jag en växt som liknade vår växt i en uppslagsbok om perenner. Vår växt påminner om Rosenrot Rhodiola rosea, men jag är ändå osäker om det är svaret vi sökt efter då rosenroten i boken blommade på ett sätt som inte vår gör.
Just när vår växt börjar att ha gjort sitt för säsongen så anar man att den hade tänkt att blomma, men då vissnar den ned och försvinner bland andra högre växter.

Men så kom jag på, varför inte fråga er alla om svaret på vår lilla gåta. Jag är säker på att många av er känner denna växt bättre än mig trots att den funnits här hos oss i 15 år.


Denna växt är som allra vackrast på våren när den börjar att växa, vi tyckte att de små knopparna liknade kottar och kallade denna växt helt sonika för 'kotten' under en lång tid.




Vi fick plantan av min frus farfar när han flyttade från sitt hus in till ett äldreboende.
Där växte den i en rabatt mot en en södervägg vid brandliljor och bergenia.
Min fru hämtade en spade, och på några minuter hade vi bilen full av allehanda växter som sedan dess har vuxit i vår trädgård. Dessa 'farfars-växter' har en hög status i vår trädgård och annat får helt sonika flytta på sig när utrymmet blir för begränsat.


Om du vill se hur andra bloggare skriver om temat - Hemlig, så kan du läsa om det hos Helena med bloggen Bland rosor och bladlöss:
http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/2012/11/blommig-fredag-hemlig.html

Ja vad är nu namnet på denna växt?
Kanske någon av er har ett svar på vår gåta, jag hoppas och tror det, för nu har denna växt varit hemlig nog länge här hos oss.

11 kommentarer:

  1. Någon typ av Sedum? Knopparna ser ju ut som det, men det finns ju mängder av olika sorters Sedum. Hmmm... Ska kolla upp. Fin är den i alla fall :-D
    /Eira

    SvaraRadera
  2. Hej Hans
    Visst handar det om Rosenrot. Har själv haft en egen i vår trädgård. Hittade den uppe vid Miekak. Helt övertygad om att det är Rosenroten. Här kan du hitta utbredningskartan: http://www.luontoportti.com/suomi/sv/kukkakasvit/rosenrot

    Janne L

    SvaraRadera
  3. Tror även jag att din hemlighet är rosenrot...jag har nöjet att själv äga en planta efter min svärmor.

    Trevlig helg !

    /Ninni

    SvaraRadera
  4. Tror också att det är en sedum, jag har haft något snarlikt! Vissa växter är allt lite hemliga.

    SvaraRadera
  5. Vilken jättefin växt. Förstår verkligen att ni är förtjusta i den, den verkar ha något i alla stadier av växt. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Skulle väl kunna tänka mig rosenrot här, även om den inte skulle bli så stor.
    Sista bilden gör mig intresserad.
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Nog tror jag också att det är en rosenrot.
    Spännande med växter som man inte riktigt vet vilken sort det är.

    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  8. Ingen aning men jag förstår känslan av att inte veta vad som växer. Jag har en bladväxt i trädgården som jag inte alls visste vad det var men var säker på att jag planterat... sen var jag i Pilgrims trädgård och såg hon hade en likadan.... Och äntligen fick jag reda på att det var Lejonsvans som inte har börjat blomma ännu :)

    Veronica

    SvaraRadera
  9. Nog trodde jag att rosenrot såg lite annorlunda ut men jag kan ha fel. Fin är den i alla fall även om den inte blommar!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  10. Ganska så säkert en Rosenrot. Dom är enkönade så blommorna kan se olika ut. Vi har plantor från Sorsele/Laisälven som ser ut precis som din, men dom blommar. Läste att det kan bli två könade plantor också. Prova att dela den och flytta den till olika platser och se vad som händer. I naturen växer dom ofta i fjälltrakterna i strandkanter.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Den är fin. Ser ut som du fått svaret på vad det är för en hemlig växt du har haft i flera år.

    Kram

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.