lördag 30 juni 2012

Maackia amurensis


Maackia amurensis 'Summertime'

Jag känner mig lite galen som går och köper ett träd som Maackia till vår trädgård, hur skall det klara vår korta växtsäsong och våra kalla vintrar?
Jag har länge tänkt att det skulle vara kul att ha det trädet i vår trädgård, och så plötsligt fanns ett sådant till salu, och jag köpte det i ren impuls. Som sagt, kanske lite galet...



Det är spännande med ett träd som inte fått något svenskt namn ännu än just Maackia efter det vetenskapliga namnet Maackia amurensis.
Jag blev lite lugnare sedan jag läst att Maackia träd ibland klarar sig i Piteå-trakten, de har ju också kalla vintrar, så jag hoppas på att trädet får en fin och varm höst utan den tidiga nattfost som brukar slå till i andra halvan av augusti.
Som oftast så anses Maackia amurensis klara att växa upp till växtzon 5, men plantskolan som satt etikett på mitt träd har kanske fegat ur och angett växtzon 4 där.
Som sagt, kanske ett galet inköp då växtzon 7 sträcker sig ned här hos oss mellan Älvsbyn och Boden.

Jag har försökt att hitta information om vart detta träd är vildväxande, men inte funnit annat än att de är från Östra asien. Någon som vet mer om Maackians ursprung?
Kan amurensis ha något med området vid Amurfloden att göra?



Mitt träd är litet, och några blommor syns ännu inte till, men det har fått en väl synlig plats i vår trädgård, (jag tycker att detta träd är så fint) tyvärr på en plats som är utsatt för hårda vindar. Kanske det inte är så bra...


Kanske var vår nya Maackia som allra vackrast just då den öppnade sina knoppar förut i våras, den fick stå inne i växthuset i flera veckor, då jag var rädd att sen nattfrost skulle skada de knoppar som börjat att öppnas. När risken för nattfrost var över så planterade jag ut den i trädgården.

Här i vår trädgård har jag testat några för växtzonen ovanliga träd.
Lind, Näverhägg (Gulbarkig hägg) och Amerikanskt häggkörsbär klarar sig fint här, likaså de härdigaste av de finska äppelträd med ryskt påbrå, men alla hästkastanjer och bok-träd jag provat har frusit bort. Det är nästan lika illa med Silverpil. 
Ek och skogslönn klarar sig med blotta förskräckelsen, och likaså Katsura och Manchurisk valnöt.
Hur långt norrut kan en Maackia växa, är det någon som testat?

6 kommentarer:

  1. Kan inte hjälpa dig med hur långt norrut en Maackia klarar sig. Hade inte hört talas om sorten innan jag läste ditt inlägg. Men fin är den och jag håller alla tummar och tår för att den ska klara sig hos dig.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Lycka till med 'Macckian', klart det kan gå, tur trädet själv inte kan läsa om zoner:) Min 'macckia är inne på andra säsongen nu och jag ligger i gränsen zon 6. Jag planterade den hyfsat vindskyddat.
    Håller tummarna för ditt/Stina

    SvaraRadera
  3. Jag har sett en välmående macckia alldeles på gränsen till Vindelns kommum i zon 6. Den står i skyddat läge nära älven och det verkar fungera alldeles utmärkt. Den kan ha varit upp mot 3 meter högt.

    Lycka till!
    Daniel

    SvaraRadera
  4. Kan inte hjälpa dig med information om detta träd men lovar att hålla tummarna! Förstår varför du föll för det!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Har trädet överlevt? Vi har planterat en Maakkia Amurensis sommaren 2019 så vi är spända på att se omd et klarar sig. Vi bor i zon 7 men har platerat trädet bakom huset så det får nog zon 6 iallafall.
    Allt gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej tyvärr, de två träd av maackia amurensis som jag har provat har inte klarat vårt klimat.

      Hoppas att ert klarar sig bättre. /Hans

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.