lördag 23 februari 2013

Ask

Ask - Fraxinus excélsior

En sommarkväll i ljuset av solnedgången så fotograferade jag vår lilla ask
Den lilla plantan har vi haft sedan 2003 då jag grävde upp den i skogarna utanför Nässjö.
Jag tänkte att kanske kan en ask som vuxit på det småländska höglandet klara ett liv även här i Norrbotten.
Ett träd som vuxit i växtzon 5 borde ju ha bättre förutsättningar för att växa i vårt kalla klimat än vad ett träd från de lägre odlingszonerna har.
Det lilla trädet har sedan dess endast vuxit ungefär 30 centimeter.
Inget snabbväxande träd direkt.


Vår lilla ask grönskar sent på försommaren och fäller sina löv direkt efter den första frostnatten i slutet av augusti, så växtsäsongen är ju inte så lång.
Kanske det är därför som tillväxten gått så långsam?

Jag har även läst att ask kräver en god och näringsrik jord för att trivas bra, och därför planterade jag vår lilla planta nära en rabarberplanta som växer i god och välgödslad jord.
Jag får varje år gallra bland rabarberbladen så de inte kväver den stackars asken, och så lär jag få hålla på varje år tills asken nått en mer respektabel höjd gentemot rabarbern.
Jag brukar även lägga färskt gräsklipp runt asken för att den skall få mer näring och kunna växa lite snabbare.

Det svenska ordet ask betyder ju liten låda, oftast en liten låda med lock.
Hur kan det komma sig att trädet ask har just det namnet?
Är det någon som vet?

Ask har en central roll i den nordiska mytologin.

"Asken var under forntiden ett heligt träd.
I den nordiska gudasagan skapades de första människorna på jorden, mannen Ask av en askstock och kvinnan Embla av en alstam.
Yggdrasil, en jätteask, var världsträdet under vilka gudarna höll ting.
Den hade en rot hos asarna med Urds brunn, en hos jättarna med Mimers brunn och en i Nifelhem där vidundret Nidhogg låg och gnagde på roten
Yggdrasil hölls ständigt grön av vattnet från Urds brunn.
Vid Ragnarök skälver trädet men står dock upprätt"

(ur boken Träd och buskar av Ingvar Holmåsen, Stenström Interpublishing AB 1989)



En fin ask i Boden.


Ask anses härdig för växtzon 5 och ska kunna nå en höjd av 20 meter, men om vår någonsin blir högre än mig själv så är jag nöjd. Jag är egentligen nöjd med att trädet alls överlever här i vårt klimat.

Bara 30 kilometer från vår trädgård så växer en fin ask.
Jag fotograferade den vid Läroverksgatan i Boden där den var så grön och grann i somras.
Jag fick nytt hopp om att vår lilla planta en dag skall växa upp till ett högt träd även här i vår trädgård.
Om så skulle bli så kommer vårt växthus att hamna i skuggan av asken, men det är ju ett senare problem, och växthuset går ju att flytta (även om det arbetet tar en hel semester).

Just nu syns inget av vår lilla ask, då den finns djupt under snön.

4 kommentarer:

  1. Oj, det är verkligen tuffa förutsättningar ni har hos er. Det är nästan svårt att förstå, trots att jag bor på gränsen till zon fyra.
    Hoppas lille ask klarar sig fint i vinter. :-)

    SvaraRadera
  2. Så trevligt med en ask som får sån omvårdnad.
    Här nere är ju asken nästan som ett ogräs, även om det blir ståtliga, luftiga träd av dem. Många av de träd som står ute på åkrarna längs små traktorvägar och får utstå mycket vind, är askar. Det säger en hel del om hur olika klimat vi har när du berättar om din ask.
    Det viktigaste när det gäller konkurrens när man etablerar träd, och buskar med för den delen, är att se till så att det inte finns konkurrerande gräsrötter. Gräs tar snabbt vatten och näring från jorden.
    Lycka till med asken!

    SvaraRadera
  3. Hejsan Hans!
    Håller tummarna för att Asken nu ska sätta fart och växa sig stor och stark.

    Rådet av fröspåsen är jätteviktig om att man måste hålla jorden runt plantan fri från gräsrötter och annat som tar näring. Kanske rabarbern tar för mycket?

    Önskar dig en härlig och solig helg!

    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Hej Hans!
    Ask är nog det inhemska träd som växer långsammast av alla, särskilt innan den hunnit etablera sig vilket kan ta många år.
    Just gräs tycks annars inte bekomma asken så mycket men den vill till vilket pris som helst inte ha andra trädrötter i grannskapet. Asken är ett solitärträd och har aldrig bildat skogar. Precis som du säkert gissar kommer ordet ask=låda av att man tidigare använde just detta träslag för tillverkningen. Precis på samma sätt som det heter ekrar och bokstäver, det man använde ekar och bokar till.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.