söndag 25 november 2012

Vitblära, Rödblära och vit Rödblära

Silene latifolia 'alba'
Vitblära

Kanske räknas detta som ogräs hemma hos er, men hos oss är de så pass ovanliga att en liten planta fått flytta in i trädgården. Vitbläran (Silene latifolia)  har fått en väldränerad plats i en rabatt då den ska föredra en torr plats att växa på.
Kanske är jag galen som planterar in en sådan växt i rabatten, men blommorna är vita så de kommer att passa bra i vår rabatt med många andra vita blommor.
Vitblära räknas ibland bara som ettårig, och ibland som tvåårig (bienn) så jag är osäker om den alls kommer tillbaka nästa sommar.
Jag har för mig att det är skillnad mellan han-och honplantor, jag hoppas den planta jag har bär på frö som kan gro till våren.


Här är en planta som är vildväxande.
Här i Norrbotten är vitbläran en relativt sällsynt gäst som bara finns på några få platser i länets södra del.
Vitblära är annars en vanlig växt i större delen av Europa, men här i norr är det väl på gränsen till för kyligt för att  denna växt ska trivas.



Rödblära

    
Rödblära Silene dioca finns det däremot gott om runt vår trädgård, och de gör ofta försök att slå rot i våra rabatter.
Jag har aldrig gillat namnet Rödblära då jag tycker att blommorna är mer rosa än röda, även om de anses som röd-violetta så tycker jag att ordet röd passar dåligt i växtens namn.
Då gillar jag bättre namnet Skogslyst, men här i norr har jag aldrig hört det namnet användas om denna växt.

Silene dioica

Och nog är rödbläran vacker även den, trots att jag rensar bort dessa ur rabatten så är de ju ganska fina.
Vid ett fuktigt dike några få meter från vår trädgård växer de rödbläror jag visar här.
Här blommar de mitt på sommaren.
Till skillnad från den för oss sällsynta vitbläran så växer rödblära nästan överallt i vårt län.




Vit rödblära

Mitt bland alla röd-violett blommande rödbläror (Silene diocia) fanns den, en rödblära med vita blommor.
Jag som älskar vita blommor blev genast stormförtjust i denna enkla men för mig ovanliga växt.
Aldrig förut hade jag sett en rödblära med vita blommor. För vad kan det annars vara?
Till skillnad från vitbläran (Silene latifolia) så trivs rödblära med en fuktig växtplats, och det var på en sådan plats som jag fann denna skönhet.
Kan det vara en korsning mellan vit- och rödbläran eller är det som jag tror, en albino-variant av rödbläran?
Jag fylldes av lyckorus då naturen bjöd på en överraskning som denna.


Silene dioica 'alba' ?



Tänk att man ibland kan känna lycka i ett dike bland sly och snår...


7 kommentarer:

  1. Jättefin, så skir på något sätt. Visst kan "ogräs" vara vackert :-)
    Ha en härlig söndag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Visst är det en fin vildväxande blomma! Som barnen brukar plocka in buketter av : ) Jag har aldrig sett den vita varianten förr! Den skulle också gärna få växa i skogen hos mig!
    /Cika

    SvaraRadera
  3. Jag har också alltid tyckt att namnet rödblära är konstigt.
    Inte är den ju röd inte. Men fin. Den vita är väldigt vacker. Jag har sett vita blåklockor och vita rallarrosor, men aldrig denna och nog ser det ut som en albinovariant.
    Ha det bra och hälsa frugan!/T

    SvaraRadera
  4. Jo jag har också hittat vita Rödblära, här på tomten till och med! Planterade in en planta i rabatten som försvann efter 2 år. Undrade varför den aldrig fick några frön, nu fick jag lära mig varför.Tack för upplysningen.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Den sista bläran är jättefin. Tycker också om när det är enkelt (utom när mina fjompigt fyllda pioner blommar - det har jag trillat dit på). :-)

    SvaraRadera
  6. Härligt att hitta namn på den !
    Har en röd i min trädgård i år

    SvaraRadera
  7. https://sv.wikipedia.org/wiki/Vitblära !
    Har just hittat en och satt i trädgårn : )

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.