fredag 1 juli 2011

Korgvide

Salix viminalis 'Katrin'
Här i vårt kalla klimat överlever inte Bambu. Så säger de som provat, själv har jag aldrig testat Bambu, det känns liksom att det vore som att "slänga pengarna i sjön" att köpa något som med all sannolikhet skulle frysa ihjäl hos oss redan i oktober månad. (Annars brukar jag inte dra mig för att testa vinterhärdigheten hos många växter.)
Det finns en större buske som med sina långsmala blad får fungera som bambusurrogat hos oss i norr.
Mina Damer och Herrar, låt mig presentera Korgvidet 'Katrin'.

För flera år sedan så var en Islänning på besök i Kiruna. Vid järnvägsstationen hittade han ett Korgvide som han tog sticklingar från och tog med hem till Island och till Botaniska trädgården i Akureyri.
Detta Korgvide var härdigare än väntat och busken blev snabbt populär på Island.
Buskens ursprung har spårats till Ryssland och därför fick den även namnet Katrin för att hedra kejsarinnan Katarina den stora.

Så småningom upptäcktes odlingsvärdet av busken även av oss i Sverige.
Vid Trädgårdsförsökstationen i Öjebyn utanför Piteå växer ett stort vackert exemplar som mera liknar ett träd än en buske, därifrån kommer sticklingen som vårt första Korgvide härstammar från.
Sticklingar från detta Korgvide såldes redan för många år sedan av handelsträdgården Astrant plant utanför Piteå då de deltagit i ett projekt att sprida nya härdiga växter till oss i norra delarna av landet.
Växter som framtagits av Försöksstationen i Öjebyn.
Förra året såg jag att korgvidet 'Katrin' även fanns att köpa på Blomsterlandet.
Bra att busken nu är lättare att hitta i handelsträdgårdar för den är fin, en riktig Salix favorit för mig.

Detta Korgvide blir ungefär fyra meter högt och skjuter långa skott som förr användes till korgtillverkning.
De långa skotten är dessutom bus-enkla att rota för att få fler plantor, bäst är att ta dessa sticklingar under vår och försommar så sticklingen hinner få ordentligt med rötter innan hösten är här.
Jag har under de senaste åren hunnit få flera nya plantor som jag planterat lite här och där a-la "Gerilla plantering".
Med sina långa smala blad ger Korgvidet ett sirligt intryck och på hösten får det en härligt halmgul färg.
Korgvide trivs bäst på fuktig och näringsrik mark, men det lilla Korgvide som jag visar på bilden här nedanför växer på torrare mark mellan en stor Hägg och vår trädgårds äldsta Björk.
Korgvidet ser ut att trivas ändå.
Detta Korgvide har jag på prov stammat upp för att få lite träd-karaktär över det, annars förgrenar sig lätt korgvidet och blir en flerstammig buske.


För några år sedan utsattes detta lilla träd för svår torka där det växer under den stora björken. Det lilla vatten som fanns kvar i marken tog björken, redan i mitten av augusti gulnade bladen på korgvidet för att sedan lossna.
Jag trodde Korgvidet torkat ihjäl då, men våren efteråt så fortsatte det att växa som om ingenting hade hänt.
Ett mycket härdigt Korgvide och som sagt, ett av mina absoluta favoriter bland mina Salix träd.


Korgvidets "blommor"

2 kommentarer:

  1. Hej Hans!
    Har sett den stora busken av Korgvide i försöksträdgården i Öjebyn, det växer även ett ex. i Solanderparken.
    Har inget eget eftersom det kräver sin plats men håller med om att det är vackert.

    Även jag var runt lunchtid på Öjebyns kyrkmarknad, såg inte dig heller. Men det var mycket folk så det var nästan svårt att se något överhuvudtaget.
    Det är glatt och livat i stan i helgen pga. Summergames, kul!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Härlig växt och intressant bakgrundshistoria! Vad vore växtvärlden utan entusiaster!
    Eftersom jag har massor av plats och gärna vill ha salix i stället för våra urgamla utmed vägen: de håller på att rasa ihop en efter en och vi måste ta ner dem innan de tar ner stängslet! Vet du om Blomsterlandet säljer över nätet eller om de kan tänka sig att göra det?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.