lördag 26 mars 2011

Gul tuja

Thuja occidentalis 'Sunkist'
När jag såg denna Tuja första gången på en handelsträdgård i Boden så väcktes mitt intresse för den lite annorlunda färgen. Just den plantan var bokad och de hade inte flera, jag fick rådet att köpa något annat till trädgården då denna Tuja inte skulle vara riktigt härdig hos oss i Brännberg. Den skall kanske klara växtzon 5 fick jag höra.

Året efteråt fyndade jag en gul tuja hos en handelsträdgård i Piteå. De sålde ut vissa växter lite billigare, och där fanns denna. Trots att jag blivit avrådd från att lägga pengar på denna mindre härdiga växt så kunde jag inte låta bli att köpa med mig den hem.

Eftersom det är vårsolen som knäcker många av de vintergröna växter som inte är härdig i min växtzon så planterade jag denna tuja i skuggan av vårt hus. Det är bara under sen eftermiddag som solen når hit och det klarar den fint.
Den har vuxit här hos oss i mer än tio år nu och även om den växer långsamt så ser den ut att trivas bra.

Med denna lilla korta berättelse om vår gula tuja vill jag bara visa på att det ibland går utmärkt att plantera in växter som anses mindre härdiga för den växtzon man har.
Det slutar inte alltid så här lyckligt med zonknäckar försök, det är bra att ha i åtanke vid nya inköp av föga härdiga växter.
Men ge inte upp för det, om man bara ger växten rätt förutsättningar så klarar vissa kylan bra.

2 kommentarer:

  1. Det är svårt med vintergröna växter på våra breddgrader. Jag har några tujor som växt som bara den....men rackarns vad vinterns snömängder har farit illa med dom!

    SvaraRadera
  2. Hej Hans!
    Hälften vågat, hälften vunnit!
    I love Tujor!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.