onsdag 1 februari 2012

Mose brinnande buske

Dictamnus albus
När vinterkylan "biter i kinderna" så kan det vara skönt att tänka på sommaren som var.
En solig och varm sommarmorgon fotograferade jag vår blommande Mose brinnande buske Dictamnus albus, som är en av de nya perenner som inköptes förra året. Plantan var alltså ganska liten förra året, men den blommade fint med en stängel.
Jag hoppas vår nya planta klarar sig bättre än vår förra, den överlevde två år men tynade bort och försvann. Ibland har jag undrat varför den dog för i den trädgårdslitteratur vi har så anges den som härdig för vår växtzon.
Jag hade ju planterat den på en väldränerad plats efter konstens alla regler. Plantan skall föredra att växa på gränsen till torrt.
Så läste jag sedan att Mose brinnande buske kräver kalk för att alls överleva, den trivs inte på kemiskt sur jord. Här där vår trädgård finns har jorden lågt ph-värde, troligtvis var det därför den förra plantan dog.
Den nya plantan blev istället planterad i jord med kalk i, hoppas den trivs bättre än den förra.


Mose brinnande buske är ingen buske med vedartad stam utan en perenn växt som vissnar ner om hösten. Ibland skall den få halvt förvedade stjälkar.
Sitt namn har växten fått för att den avsöndrar en eterisk olja som vid varmt väder kan antändas utan att växten skadas för det.
Det här är en växt som ge hudskador om man vid soligt väder kommer för nära så växtens olja tar på huden. Därför ges rådet att ha på sig handskar och långärmad tröja om man rensar ogräs precis invid denna växt, speciellt vid soligt väder.
Växten har fått sitt namn från den gamla berättelsen ur bibeln om när Mose träffade Gud, och Gud visade sig i formen av en buske som brann, men som inte brann upp.

Mose vid den brinnande busken.
Foto från Illustrerad familjebibel, Baltiska Förlaget Malmö 1929

"En gång när Mose vaktade fåren åt sin svärfar Jetro, prästen i Midjan, drev han dem till andra sidan öknen och kom till Guds berg, Horeb. Där visade sig en Herrens ängel för honom i en eldslåga, som slog upp ur en törnbuske. När Mose såg att busken stod i låga utan att brinna upp tänkte han: "Vilken märklig syn! jag måste gå dit och se varför inte busken brinner upp."
Då Herren såg att han gick för att se efter ropade Gud till honom ur törnbusken: "Mose! Mose!"
Han svarade. "Ja här är jag."
Herren sade: "Kom inte närmare! Ta av dig dina skor, du står på helig mark."
Och han fortsatte: "Jag är din faders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud."
Då skylde Mose sitt ansikte. Han vågade inte se på Gud."

Andra Moseboken 3:1-6

Kan den törnbuske som nämns här ovan ha varit det vi idag kallar för Mose brinnande buske?
Busken växer vild från Sydeuropa till Kina.
Kanske växte den även i Egypten då på Mose tid...
Vem vet?

Jag hoppas vår vill överleva vintern här i Norrbotten och fortsätta att växa till sommaren.


9 kommentarer:

  1. Så vacker och visst är det skönt att drömma sig bort till sommaren. Jag håller tummarna för din Mose brinnande buske så jag får se fler vackra bilder.
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  2. I min förra trädgård i Grillby utanför Enköping hade jag ett stort exemplar av vit 'Mose'. En stilla, varm sommarkväll med åska i luften provade min son + en del tonårskamrater att tända på busken. Det lyckades, en snabb flamma över hela busken kom hastigt. De eteriska oljorna tog slut första gången märkte vi vid ett andra försök. En annan kväll försökte jag fotofrafera flamman, men inte hann jag med där, inte!
    Vackra fröställningar har den också på sina stadiga stammar.

    SvaraRadera
  3. Glömde börja med att berömma dig för dina otroligt värdefulla 'extraupplysningar' som du ger oss till pratet om en växt. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna -Stina för dina snälla ord. Intressant att läsa om hur ni fick plantan att flamma. Måste testa det själv någon gång om nu plantan vill överleva här i norr.

      Radera
  4. åå, den er jo så skjønn! Og takk for informasjon om at den liker kalk.

    Jeg så du kommenterte i en annen blogg at du hadde prøvd å melde deg på uten å få til. Det vanligeste problemet er at folk legger inn lenken til bloggens forside, ikke til selve blogginnlegget.

    Dersom dette tipset ikke hjelper så legger du inn lenken i kommentarfeltet hos meg, så skal jeg fikse for deg :)

    SvaraRadera
  5. Nydelig plante som jeg har sådd to ganger uten hell. Neste gang satser jeg på å kjøpe en i stedet for :-)
    Lykke til i konkurransen.

    SvaraRadera
  6. Denne sådde jeg i fjor, men vet ikke om den vil spire! Den er bare helt nydelig, og med en sånn flott bakgrunnshistorie også!
    Ønsker deg lykke til!

    SvaraRadera
  7. Håller tummarna! Har ingen Mose själv men den står på listan. Tycker det verkar vara en trevlig och bra växt. Verkligt fina foton du tagit på den i solen.

    Kristina

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.