torsdag 17 januari 2013

Klotpil


  Trädgårdens tråkigaste växter. Plats nummer 4

Klotpil Salix fragilis  'Bullata'.



Här är ett träd med många namn.
Knäckepil, Finsk pil, (i Finland ibland Systerbäckspil), Klotpil och Bollpil.
Knäckepil kan ha ett spretigare växtsätt än just sorten 'Bullata' som visas här.
 'Bullata' benämns Klotpil, men ibland även Bollpil.

Eller varför inte "Svenssonpil"? Villa, volvo, vovve och klotpil.
Kan det bli så mycket tråkigare i en trädgård än detta träd?

Ni kanske tycker att jag är lite väl negativ nu?
Men klotpil är så vanliga i våra trakter att de är lika upphetsande som sälg och grönvide vid vägkanten. Ja det är så att sälgen är mer spännande då den faktiskt blommar fint om våren.
Detta träd ser likadant ut från lövsprickningen till dess att löven ramlar av när snön och kylan kommit.


Man kan fråga sig hur det kan komma sig att vi inte bara har ett sådant träd i vår trädgård, utan tre!
Det äldsta som ni ser på bilderna här intill är en bröllopspresent, vi fick välja ett träd och ägaren till den plantskola där vi valde rekommenderade detta träd.
Vi hade tänkt att välja ett äppelträd, men det blev vi avrådda från, med tanke på vårt klimat.
De andra två klotpilarna är lite mindre, en satte jag själv som stickling för några år sedan, och en annan fick vår äldsta son när han var liten.

Jag tror att vår första klotpil står på för torr mark, för de två andra som jag planterat i fuktig lerjord har snart hunnit växa sig lika höga som detta.



Tung blötsnö är inget som gillas av detta träd, den samlade trädkronan böjs isär av snön och trädets kompakta form går förlorad, speciellt om en gren knäcks av snötyngden.

Den första snön verkade en aning chockartad för detta träd som då alltid har löven kvar.


Det är inte bara snön som ställer till det för dessa träd, de gillas skarpt av traktens älgar som betar hårt på de små träden. Här ovan en av de andra klotpilarna som fått en ny form av älgarna.
Jag tog bort alla de grenar som fått ny vinkel av älgarna, och nu når inte älgarna längre trädets topp.
Kanske kan det få växa ifred där på höjden och bli vackrare än vad det nu är.

Dessa pilträd tycker mycket illa om salt, vid vägen planterade jag en gång tre sticklingar av klotpilen. En gång just efter att de saltat grusvägen för att binda damm, så kom ett skyfall och saltblandat regnvatten rann ned vid en av sticklingarna.
Den stannade i växten och har inte vuxit något sedan dess trots att de övriga är mer än meterhöga.
Som ni förstår kanske vår trädgård snart har än fler klotpilar.


En kompis provade en gång att strö ut just vägsalt mot ogräs på gruset framför garaget, och de stora klotpilar de hade där bredvid dog av det.

Så salt gillar de inte.


Så här ser vår stora klotpil ut just nu:

Inte så jättesnygg form sedan snön fläkt ut grenarna...


Jag försöker komma på något positivt att skriva om dessa träd, och visst, de har några fördelar också;

- Klotpil är härdig för vårt kalla klimat.
- Klotpil är lätta att föröka som stickling.
- Klotpil växer snabbt även i kallt klimat.
- Klotpil passar bra som insynskydd, om plats finns för en sådan.
- Klotpil blir vackrare ju äldre och större trädet blir.
- Klotpil behöver inte beskäras för att få sin kompakta form.

En av hundratals klotpilar i Boden.

Jag satt i bilen häromkvällen och väntade vid Björknäs i Boden, jag beundrade en vacker klotpil, jag försökte fotografera med mobiltelefonen.
Som sagt, när trädet blir större så tycker jag ändå att det blir vackert trots att det hamnar högt upp på listan över de tråkigaste växter som finns i vår trädgård.

Men om någon granne frågar mig om råd om vilket träd de borde skaffa till trädgården så blir mitt svar oftast Näverhägg/Gulbarkig hägg som ju är ett mycket mer spännande träd, som ändras vackert med årstiderna och som klarar vårt klimat lika bra som klotpilen.
Dessutom växer den lika snabbt som klotpilen.
Näverhäggen är inte alls lika vanligt förekommande som klotpilarna i trädgårdarna här omkring och dessutom tycker inte älgarna om näverhäggen.

10 kommentarer:

  1. Håller inte riktigt med. Hade en bollpil som var stor och rund och härlig att sitta under på sommaren, som en lövgrotta. Tyvärr så gick den i två delar så det var bara att såga ner, ett jättelass blev det.Nu har jag satt en Näverhägg istället.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig Hans!
    Bollpilen är ett träd som ständigt, året runt skräpar.
    Det är kvistar, blomhängen,gröna blad, gula blad, kvistar igen, gula blad igen och....
    Jag avråder från Bollpil och tipsar om bla. Gulbarkig Hägg.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Trist träd, rolig serie!
    Vi har en radda pilar som står längs med Svartån i Västerås, där gör de sig. Bjässar till träd. Men jag förstår (och har hört av jobbarkompisar) att de inte är så kul just på grund av alla grenar som trillar av.

    SvaraRadera
  4. Fnissar i soffan! Du skriver så roligt och jag älskar temat. Du kanske skulle starta en länksamling á la AnnaVattenkanna fast istället för månadens favoritväxt kan du köra månadens tristaste.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Hvor er dit sidste billede dog smukt.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvaraRadera
  6. Nu håller jag helt med dig, jag protesterade ju våldsamt mot att du hade med lärkträdet, men den här Bullatan gör ju ingen glad. Ful ful ful!
    Agneta

    SvaraRadera
  7. Håller precis med föregående kommentar. Lärken har inte i denna annars utmärkt underhållande serie att göra. Salix bullata däremot - guäck!
    Nu är för övrigt ordkontrollen väck på din inrådan.
    Tack Hans!

    SvaraRadera
  8. Håller med dig , det är inget roligt träd, skräpar så att man blir galen.Men ger ett fint tak också.
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  9. Nog vore det bra om den fick vara ifred från både snö och annat elände för den är jättefin när det är sommar om den inte ha misshandlats.
    Ha en fin söndag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  10. Bollpilen som är så fin :) Härlig när den är så där 'bulligt böljande'. Växer fort, fin som tak o 'solskydd'. Skräpar..ja..men på rätt plats ett praktträd:)
    Ha det gott/Stina

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.